Blog
1   9

"Det er samfundets skyld"

Abonner på nyt om Folkeskolens håndværk og design-rådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Hvor blev praksisfællesskaberne i hjemmene af? Dem der skabte praktisk dannede børn og unge?

FOTO: Far og datter i gang med at save

 

Praksisfællesskaber i familien

For nyligt var der en der spurgte mig, hvad jeg kunne huske fra min sløjd - og håndarbejde undervisning i folkeskolen. Det eneste jeg kunne huske var, at en pige engang besvimede, fordi hun havde savet sig i fingeren. Det var det. Ingen andre erindringer om den praktiske undervisning jeg fik.

Artiklen fortsætter under banneret

Til gengæld har jeg talrige af erindringer om min barndoms lykke, ved min fars side i træværkstedet eller i køkkenhaven. Eller på min mors skød ved symaskinen. Klassisk kønsopdelt, men det er slet ikke pointen her. Pointen er til gengæld, hvorfor jeg var der, dér ved mine forældres fritids håndværk. Der er to grunde. 

Den ene er, at jeg var nysgerrig; Kunne slet ikke lade være med, at blive betaget af gulerøddernes vækst, og den våde muldede jord omkring dem. Fascineret af min fars skabende hænder, der tryllede bindingsværk frem, og af min mors tøjfremstilling, der smøg sig perfekt om min lille barnekrop. Jeg var nysgerrig, og fik lov til at være det. Og var med, hvor det gav mening. 

Den anden grund er mine forældres åbne arme; jeg blev en del af mine forældres praksisfællesskaber, helt uden de havde en bevidst opdragende bagtanke bag. Der var tid og overskud til det. Det var en helt naturlig del af min opvæksts hverdag. Og det var årsagen til, at jeg blev det, jeg kalder for praktisk dannet. 

Jeg tror ikke mine forældre var særegne på det punkt. Jeg oplevede mange venner og veninder, der blev inddraget i deres forældres fuldtids eller fritids håndværk.  Og jeg forsøger ikke at romantisere min barn -og ungdom. Virkeligheden er som beskrevet. Og grunden til at jeg beskriver den er denne:

Manglende praksisfællesskaber

Når jeg ser ud over en almindelig folkeskoleklasse i dag, er der ikke mange, der er praktisk dannede. Mange ved ikke hvor guleroden kommer fra, hvordan mulden føles mellem fingrene. Har ikke prøvet at save i et bræt, og følt savsmuldens duft kilde i næseborene. Eller lyttet til den monotone lyd, af den arbejdende symaskine, og syet de første zigzag sting med stor forundring. Oplevet begejstringen ved at have skabt noget med hænderne. Og set begejstringen i mors og fars øjne, over deres færdige produkt.

Hvorfor er det vigtigt? Vil nogen mene. Det betyder da ikke noget, vi kan købe nyt tøj og en tømrer til at lave vores carport. Det har ikke betydning for børnenes opdragelse, om de lærer at skabe selv, eller om de køber sig til det. Måske nogen har ret. Måske ikke. 

Jeg vil vove den påstand, at det har stor betydning for børnene. Det har betydning for børnenes forståelse, af den verden de lever i. Det har betydning for børnenes forståelse af dem selv. Det har betydning for deres dannelse.

Hvis ikke de lærer om hvordan verden omkring dem fungerer, hvordan skal de så kunne tage beslutninger i den? Hvis ikke de lærer sig selv at kende, i så mange henseender som muligt, hvordan skal de så finde ud af, hvad de er gode til? 

Årsag

Jeg kan kun gisne om, hvorfor Danmark er blevet et land, hvor den praktiske del af opvæksten er udeladt. Men det åbenlyse er dette:

Det er Ipadens skyld, vil nogen mene. Den fratager børnene deres naturlige nysgerrighed overfor det der sker omkring dem, om det er madlavning eller mors og fars fritidshåndværk. 

Men den er for let. Og jeg køber den ikke. Jeg er mere interesseret i, hvorfor vi lader de elektroniske medier fylde så meget i vores hverdag:

Det er samfundets effektiviserings skyld, vil jeg mere mene. Den efterlader trætte udkørte forældre, der ikke har overskud til andet end at sige “ja”, når barnet spørger om de må få deres Ipad, selvom vi, inderst inde, godt ved, at det vil være godt for vores barn, at være med til at lave mad. Vi orker det bare ikke. 

Hyggetiden bliver til hver-vores-gadget-tid, fordi vi er trætte og ikke orker andet, efter en fortravlet og stresset dag på arbejdet. De praktiske fritids håndværk udebliver helt af hverdagen, fordi, ja, vi ikke har overskuddet til dem.

Det er skolens skyld, fordi den i en lang årrække har fokuseret på den boglige intelligens, frem for den praktiske. Det efterlader en lang række børn og unge, der heller ikke i skolen,  oplever at blive inddraget i praksisfællesskaber, der lærer dem selv bedre at kende. Og hvad sker der, hvis ikke man finder ud af, hvad man er god til? Så keder man sig. Bravt. Og synes skolen er det kedeligste i verden. Allerede fra de mindste klasser. 

 

En praktisk vending

Heldigvis er der ved at ske en vending. En vending der peger i retning af flere praksisfællesskaber børn og deres forældre imellem. Der dukker sykurser op for børn og deres forældre, hvor man sammen kan fordybe sig i det praktiske. Det er blevet et hit blandt unge mennesker at strikke og hækle. Fordi vi føler, at vi mangler det. Det er blevet besluttet at 3.kl. skal have håndværk og design, og at 7. og 8. også skal. 

Det er alt sammen meget godt. Men det efterlader mig stadig med en lidt bitter smag i munden: hvor blev tiden og overskuddet fra min barndoms forældre af? Tiden er en anden, det er jeg med på. Ligesom at samfundet har ændret sig. Men er det til det bedre, hvis det er vores børn, der kommer til at betale prisen, når langt størstedelen af dem, ikke får mulighed for, at finde ud af, hvad de er gode til?

...for i sidste ende at være samfundet selv, der betaler prisen, når vi, i vores fælles fremtid, kommer til at mangle gode håndværkere, der brænder for deres fag. Er det effektiviseringen af samfundet værd? Jeg mener det ikke. 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Håndværk og designnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Foreningen for håndværk og design.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
992 andre er allerede tilmeldt

Ernæring og sundhedsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for madkundskab, sundhed og ernæring. I samarbejde med Foreningen for madkundskab.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
644 andre er allerede tilmeldt

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.356 andre er allerede tilmeldt