Gennemførelsesprocent falder

Pædagoguddannelsen har ikke det stigende frafald, som ses på læreruddannelsen

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Selvom optaget på pædagoguddannelsen er steget endnu mere end på læreruddannelsen over de senere år, oplever pædagoguddannelsen ikke det stigende frafald fra uddannelsen, som ses på læreruddannelsen, viser en ny statistik fra Undervisningsministeriet.

Gennemførelsesprocenten på begge uddannelser er svinget en del fra årgang til årgang, men hvor den var godt 86 procent på pædagoguddannelsen i 1980, er den steget til næsten 90 procent i 1998. På læreruddannelsen var gennemførelsesprocenten i 1980 knap 84 procent, og i 1998 var gennemførelsesprocenten nede på 77 procent. Opgørelsen viser imidlertid, at næsten to tredjedele af dem, der afbryder deres læreruddannelse, fortsætter i et andet uddannelsesforløb, hvor 60 procent af de pædagogstuderende, der springer fra, helt forlader uddannelsessystemet. På begge uddannelser er gennemførelsesprocenten for kvinder noget højere end mændenes.

Hovedparten af de optagne på læreruddannelsen har kun en ungdomsuddannelse bag sig - halvdelen af de 4.206, der blev optaget i 1998, havde en studenterhue som adgang, 360 kom fra handels- eller teknisk gymnasium, 148 havde forsøgt sig med en erhvervsfaglig uddannelse, men der var faktisk også hele 22 procent, der enten havde påbegyndt eller fuldført en mellemlang eller lang videregående uddannelse, før de kom på seminariet. Opgørelsen viser desuden, at halvdelen af de unge venter to år fra studentereksamen, før de starter på læreruddannelsen. I gennemsnit går der godt 30 måneder fra afsluttet studentereksamen til studiestarten på seminariet. På pædagoguddannelsen er dette slip mellem studentereksamen og studiestart dog endnu længere, i gennemsnit godt 40 måneder, og de optagne på pædagoguddannelsen er mere blandede i både baggrund og aldersfordeling. Noget over halvdelen af de optagne på pædagogseminarierne i 1998 var over 24 år gamle - på lærerseminariet er det kun omkring en tredjedel af de studerende, der er over 24 år, når de begynder.