25-årig lærer får 30 timer på skemaet

Mange nyuddannede lærere har fået høje undervisningstimetal

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Til trods for at der så småt er blevet mangel på uddannede folkeskolelærere, bliver nyuddannede lærere mange steder modtaget med skemaer med 28, 29 eller 30 undervisningslektioner om ugen.

'Det værste er, at man har en konstant nagende dårlig samvittighed over, at man ikke gør det godt nok', fortæller to unge lærere på Tofthøj-Skolen i Sejlflod Kommune tæt ved Aalborg.

Hedvig Godsk, 25 år, blev færdig fra Aalborg Seminarium i sommer og startede 1. august i et skema med 29 lektioner om ugen i to kvartaler og 30 timer om ugen de andre to kvartaler. Oven i sit faste skema med otte forskellige fag blev hun desuden et par måneder inde i skoleåret bedt om at tage tredjeårsstuderende i skoleperiodepraktik, og om kort tid får hun førsteårsstuderende i praktik.

Thomas Vogt, 28 år, blev uddannet i 1999, og efter at have været ude at rejse blev han i april sidste år vikar på Tofthøj-Skolen og fra sommerferien fastansat til et skema med 32 lektioner frem til jul og 28 lektioner fra jul til maj. Det skema var med til at få ham til at kigge sig om efter andet arbejde, og 1. februar starter han på en amtsskole for børn med adfærdsvanskeligheder.

Andre boller på suppen

'Det bliver dag til dag-undervisning - man når aldrig at få planlagt det rigtig godt, og derfor bliver det heller aldrig rigtig spændende for én selv. Jeg er ikke rigtig tilfreds med min egen undervisning, for jeg føler selv, at jeg kunne gøre det bedre, hvis der var tid. Hvis jeg skulle være i det her 'game' i flere år, så skulle der i hvert fald andre boller på suppen!', siger Thomas Vogt og fortæller, at af de syv mænd, der var på hans seminariehold, er de fem nu ude af folkeskolen.

Hedvig Godsk blev ansat i sommerferien i et årsvikariat:

'Der er godt nok lærermangel, men ikke i Aalborg, hvor jeg gerne ville være, og jeg havde fået en del afslag, da jeg blev tilbudt det her vikariat. Så jeg sagde ja, selvom det var mange timer, og selvom der var en del idræt, og jeg ikke engang har haft idræt på første år på seminariet. Og jeg er jo glad for at være her - jeg har fået en utrolig god modtagelse af kolleger, og det er nogle dejlige børn! Jeg har været i praktik på nogle af de skoler inde i Aalborg, og de problemer, der er med børnene der, har vi jo slet ikke her i byen'.

Begge Hedvigs Godsks forældre er lærere, og hun legede selv skole for sine søstre, da hun var barn:

'Jeg vil stadig være lærer, jeg har det sådan, at det her skal bare ikke slå mig ud! Men jeg ville da lyve, hvis jeg sagde, at jeg synes, det er rimeligt, at man kan få sådan et skema som nyuddannet'. Når hun sagde ja til at tage en tredjeårsstuderende i skoleperiodepraktik, var det, dels fordi hun ikke syntes, hun som nyansat kunne tillade sig at sige nej - dels fordi hun syntes, at hun også selv kunne lære noget af det og nemt kunne sætte sig ind i de studerendes situation. Men hvordan kunne skoleleder Peter Anker få sig til at spørge en ung nyuddannet lærer om at tage denne opgave oveni?

'Jeg ville selvfølgelig have accepteret et nej. Men jeg synes, det kunne være godt for de studerende at opleve, hvor hårdt det er at starte som lærer. Det er et barsk job, og især i starten hvor man ikke har så meget viden og erfaring at trække på'. 'Det giver en usikkerhed og sikkert også en fornemmelse af dårlig samvittighed. Men det er et spørgsmål, om den fornemmelse kan undgås. Det vil jeg meget gerne være med til at diskutere, men jeg er ikke sikker på, at det er noget, der mest handler om, hvor mange timer man har på skemaet', siger Peter Anker, som samtidig understreger, at såvel Thomas Vogt som Hedvig Godsk har fået al den forberedelsestid, de har krav på i henhold til overenskomst og lokalaftale. Begge har fået over 80 timers ekstra individuel tid som følge af en lokal aftale om, at alle undervisningstimer over 600 udløser 20 minutters ekstra forberedelse.

Lønnen hjælper ikke

Hverken Hedvig Godsk eller Thomas Vogt synes, at den ekstra løn i form af det store undervisningstillæg for flere end 750 undervisningstimer om året kan opveje belastningen - de ville hellere have haft færre lektioner og tilsvarende mindre i løn.

Thomas Vogt har hele tiden haft interesse for at arbejde med børn med særlige vanskeligheder, men han regner da med, at han var blevet noget længere i folkeskolen, hvis han ikke var blevet præsenteret for så mange undervisningstimer i år. Men nu glæder han sig til sit nye job:

'For det første kan jeg godt lide at arbejde med den slags børn, for det andet er både arbejdstid og løn bedre, og så er der meget større fleksibilitet - man styrer selv dagen'.

Tillidsrepræsentant Bitten Schjødt Kjær og skolens nyansatte lærere har holdt møde med skoleleder Peter Anker om forholdene for de nye lærere, og i skolens Med-udvalg arbejder man nu på en plan, der giver de nyansatte noget tid sammen med en mere erfaren lærer og forpligter skolelederen til at sætte de nye ind i en række praktiske ting og i skolens værdigrundlag med mere. Bitten Schjødt Kjær ærgrer sig meget over, at Thomas Vogt rejser, og hun håber, at man ved forhandlingerne for det kommende skoleår kan finde en løsning, der tilgodeser de nyuddannede lærere bedre. Men hun understreger samtidig, at det er rigtig mange af skolens lærere, der har over 750 årlige undervisningstimer:

'Det her er en god skole, men lærerværelset er præget af det her. Når der skal være temauger, så opper folk sig, fordi de kan noget, og udadtil kører det hele rimelig godt. Men der er helt klart mindre overskud til for eksempel socialt samvær, og der er ikke meget gejst i fagudvalgene mere. Nu gør man kun det, man skal, og sådan har det ikke altid været her på stedet'.

Kredsformand Johnny Lorentsen: 'Sejlflod Kommune har sparet omkring fire lærerstillinger. Man kan jo sammenligne med rengøringslicitationen i Aalborg - man presser folk til det yderste, så det til sidst bare gælder om at overleve, og resultatet er, at i stedet for at få en bedre kvalitet får man en ringere'.

FS0301-10Overtid

I en periode må jeg prioritere én klasse, i en anden periode en anden. Jeg kan ikke overkomme at forberede mig optimalt til dem alle, konstaterer Hedvig Godsk

De unge rammes hårdt

'Erfaringen viser, at særligt nyansatte lærere kan være udsat for at få mange undervisningstimer, fordi de endnu ikke er involveret i så mange opgaver ved siden af undervisningen', siger konsulent i Danmarks Lærerforenings faglige kontor Judy Jacobsen, som er ved at færdiggøre en stor undersøgelse af arbejdstidsaftalens udmøntning. 'Af hensyn til dem, men også af hensyn til de øvrige lærere bør der på skolerne udarbejdes principper for, hvordan arbejdsopgaverne fordeles - det kunne for eksempel omfatte et maksimalt ugentligt undervisningstimetal'.

Københavns Lærerforening og Uddannelses- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune er i gang med en undersøgelse af, hvordan arbejdstidsaftalen er blevet udmøntet lokalt, og her bekræftes tendensen til, at de unge lærere har fået mange skematimer: 'De foreløbige undersøgelser tyder på, at én ud af fem nyansatte lærere har over 750 undervisningstimer årligt - og det er dobbelt så hyppigt som blandt de københavnske lærere under ét', siger næstformand i Københavns Lærerforening Palle Rom.