Debat

Om læringsparathed og relationsarbejde

I dag kl. 11.05-12 på Radio 24Syv i udsendelsesrækken ForældreintraI

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Om børn og forældres vilkår for tilknytning og den tryghed der er nødvendig for at børn kan udforske og lære. Om  tidlig adskillelse fra forældre, alt for mange voksenskift og skilsmisser, og nødvendigheden af langvarig kontakt med elever man kan nå at danne en relation til - en forudsætning for at udfolde deres potentiale. Hvis det stod til mig blev skoler igen selvstyrende enheder der får et årligt budget, og så selv får råderum til udvikle en faglig identitet og organisation - f.eks. skoledagens længde. Tak til alle de specialskoler og skoler jeg har samarbejdet med, og som har gjort mig meget klogere på hvad et godt skolemiljø er - hvis de ellers kunne få plads til at tilrettelægge den. Nu arbejder jeg mere i andre lande, men vi har da lavet en tværfaglig uddannelse på dansk og grønlandsk for lærere, børne-og skolehjemsmedarbejdere, bl.a. med en session om indlæringsvanskeligheder hos omsorgssvigtede børn og hvordan man kan arbejde med dem: http://fairstartfoundation.com/17-nye-instruktoerer-bidrager-til-oeget-trivsel-indlaering-og-fremtidsmuligheder-for-boern-og-unge-i-groenland/?lang=da . Der er 246 ubesatte lærerstillinger i Grønland, i en befolkning på 50.000...

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget