Debat

Samfundsødelæggende kritik fra Kraka og Egelund

Der er ingen grænser for opfindsomheden, når man skal tilsvine danske lærere. Nu er den gal igen. Denne gang bruger man tal fra 2012 til at nedgøre lærernes faglighed. Og giver Egelund spalteplads igen igen. Det er det rene vanvid.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi er for dumme

Den såkaldte tænketank Kraka har netop offentliggjort en rapport kaldet Lærerkvalitet og folkeskolen, hvor danske lærere igen kritiseres. Denne gang er handler det om, at studenterhuen ikke trykker hårdt nok på lærernes hoveder.  

Man skriver:

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

"Det faglige niveau målt ud fra gymnasiekarakterer hos personer, der gennemfører læreruddannelsen, er faldet i den analyserede periode."

Vi har simpelhen fået for dårlige karakterer, og derfor er vi dårlige lærere. Men hov! Stands! Hvornår har lærerfaglighed udelukkende handlet om karakterer på en gymnasieuddannelse? Aldrig?

Den bizarre konklusion man drager i rapporten er skadelig for vores skoler og deres lærere. Meget skadelig. I rapporten skriver man nemlig:

"Kvaliteten af grundskolen – og særligt folkeskolen – er af afgørende betydning for samfundets effektivitet og lighed på lang sigt."

Kraka gør enorm skade

Det er min holdning, at når man tilsøler vores folkeskoler på den måde, så gør man enorm skade. Man fortsætter i det vanvittige - og helt udokumenterede spor - som Niels Egelund startede tilbage omkring år 2000. Og sørme om ikke Egelund får spalteplads i Berlings Tidende til at give os en omgang mere. Han sidder åbenbart i en livstidsstilling på DPU og udtaler derfra:

The Terminator Egelund is back 

"Det er »virkelig beklageligt«, at vi ikke har en lærerstand, der ligger højere oppe, end den gør, mener Niels Egelund, professor ved Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse."

»Kvaliteten af vores folkeskolelærere er ikke god nok. Det er ikke godt nok, at vi ikke rekrutterer lærerstuderende fra den gode ende af en gymnasiepopulation. Hvis vi gjorde det, ville vi få nogle langt bedre resultater fra eleverne, fordi lærernes faglige dygtighed spiller en rolle for, hvordan eleverne klarer sig i skolen,« siger han."

Det står der sørme. Sort på hvidt. Hvordan man kan være forsker i mange år og endda professor på DPU og så drage så tågede konklusioner er jeg helt uforstående overfor. Og at der ikke er en journalist, der kan stille begavede spørgsmål til Egelunds tågede postulater, det ryster mig også.

Her er nogle fakta - vi gør det fremragende

Man skal vel blandt andet måle på elevernes evner, hvis man vil bedømme lærernes faglighed. Hvad får eleverne ud af at blive undervist af os, der ikke helt fik topkarakterer på gymnasiet? Svaret er, at eleverne får fremragende resultater. I samtlige valide internationale undersøgelser ligger vi klart over gennemsnittet. Læs ICCS, PISA, PIRLS, TIMSS og ICILS. Så vil man erfare, at vi har gjort eleverne gode i matematik, dansk, naturfag, IT og demokratisk dannelse. 

Vi finder os ikke i udokumenteret vrøvl og fejlagtige konklusioner på tyndt grundlag. Det er det glade vanvid. 

Velkommen tilbage på skolerne på mandag. Fortsæt det fremragende arbejde!

Med venlig hilsen

Casper Rongsted