Blog
0   9

Skriftlig engelsk: Hvordan udfordrer jeg mine stærkeste elever?

Abonner på nyt om Folkeskolens engelskrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Min blog har indtil nu nærmest kun handlet om mine udfordringer med mundtligheden i engelskfaget. Nu bevæger jeg mig ind på et andet stort område, nemlig skriftligheden. For her inden efterårsferien læste jeg stile fra min dygtige 8.B, og et spørgsmål pressede sig på: Hvordan udfordrer jeg de af mine elever, der skriver engelsk på så højt et niveau, at selv en 3.G’s engelsklærer ville klappe i hænderne?

Foto: flickr.com/Lapichon

8.B er en meget dygtig klasse. Der er en stor top af virkelig stærke elever, som i den grad tager fra. De er meget ambitiøse og udfordrer også mig som lærer. Det er selvfølgelig superfedt. Men. Det er også svært. Og frustrerende. Og det gik endnu engang op for mig, da jeg læste deres engelske stile, som de havde skrevet som afslutning på vores forløb om Skotland.

Se bare dette eksempel her:

"Later that afternoon we went to Calton Hill which many of my classmates hated. I personally loved the views of the old city and the history of the national monument. I found it to be a site to behold. We only spent 15 minutes there, and afterwards we headed straight to the National Museum of Scotland. Although all the exhibitions were astonishing, the Wild and Majestic: Romantic Visions of Scotland were my favourite. It had regal clothes, shiny jewellery, old artefacts and was overall an amazing breath-taking show of old royal culture." 

Artiklen fortsætter under banneret

Som engelsklærer kan man kun blive glad og stolt, når en 8.-klasseselev kan skrive så fint et engelsk. Men samtidig bliver jeg også lidt nervøs. For hvordan kan jeg – om muligt – lære denne elev mere engelsk? Hvordan kan jeg udfordre fra det her meget høje udgangspunkt? Jeg er sikker på, at eleven har følt sig udfordret på indholdsdelen og fx lært (mere) om Skotland ved at skrive denne opgave. Men slet ikke på det skriftsproglige.  

Man kan vel altid blive bedre?

Jeg ved ærligt talt ikke, hvad jeg skal sige til den pågældende elev efter ferien, når stilen skal retur. Selvfølgelig får eleven sit 12-tal, men eleven vil jo også gerne vide, hvordan h*u bliver bedre til engelsk. Hvad skal jeg sige? Du er allerede så god, som du kan blive? Nej, vel? For man kan vel altid blive bedre. Kan man ikke?

God efterårsferie til alle 😊


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Engelsknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Sproglærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.468 andre er allerede tilmeldt