Anmeldelse

Færøerne - en del af rigsfællesskabet

Fem fede film om Færøerne

For mange unge er Færøerne blot nogle klippeøer et eller andet sted i det nordatlantiske. Men mon ikke Donald Trumps interesse for og bizarre opførsel i forbindelse med Grønland må have skabt en øget interesse for rigsfællesskabet?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lars Løkke Rasmussen har efter sin halvdramatiske afgang som formand for Venstre markeret sig som kommende arrangør af rejser til sin kones hjemstavn, nemlig Færøerne. Og han slutter da også den sidste af disse fem undervisningsfilm af, hvor han som statsminister fremlægger den officielle danske, men så sandelig også sin private holdning til rigsfællesskabet.

Fakta:

Titel: Færøerne - en del af rigsfællesskabet

Forlag: Film og TV Compagniet

Om det her omtalte undervisningsmateriale er vand på Lars Løkke Rasmussens mølle, skal jeg lade være usagt, men "Færøerne – en del af rigsfællesskabet" er aldeles glimrende og meget anbefalelsesværdigt, og gennem fem film med tilhørende meget bevidstgørende opgaver om de enkelte temaer og problematikker kan det få eleverne til at indse, at Færøerne ikke blot er nogle klippeøer et sted i det nordatlantiske, og ikke at forglemme er rigsfællesskabet en obligatorisk del af folkeskolens undervisning.

Ikke mindst den første film understreger, at der er behov for konkret undervisning i og viden om Færøerne og rigsfællesskabet. Den er motiverende, er glimrende sat op og disponeret, så det giver en logisk motivation og tilgang til at gå i gang med emnet. Filmen tager udgangspunkt i en undervisningssituation, hvor læreren præsenterer emnet Færøerne, og det viser sig da også, at eleverne er temmelig uvidende om Færøerne.

Filmene følger de to drenge Asger og Anton, der bliver klædt på til en tur til Færøerne, og første film virker som en appetitvækker, der følges op af de næste film, hvor konkrete samfundsrelevante emner tages op. Asger og Anton er velforberedte og får svar på en lang række gode og relevante spørgsmål. Filmenes opsætning virker på ingen måder opstyltet, men naturlig og absolut relevant.

De fem film handler om 1) Rigsfællesskabet, 2) Færøsk identitet, historie og kultur, 3) Erindringsfællesskaber – hvordan ligner vi hinanden, og hvordan er vi forskellige? 4) Hvordan er vi bundet sammen praktisk og økonomisk? 5) Valget – rigsfællesskab eller ej?

Selvfølgelig er der ud fra pædagogiske overvejelser udarbejdet en drejebog, men filmene fremstår som halvdokumentariske, vederhæftige og ikke mindst tilrettelagt og fotograferet i modtagernes/elevernes øjenhøjde – det er glimrende arbejde.

Hver film har som nævnt et overordnet tema, men det er ikke en forudsætning, at filmene vises i rækkefølge, og de kan anvendes i flere fag, for eksempel historie, samfundsfag og tværfaglige kulturelle emner.

Der er tale om forholdsvis korte indslag, så ingen bliver lullet i søvn, men man tvinges til aktiv stillingtagen. Vi kommer hele paletten rundt. Asger og Antons besøg i en 8. klasse kunne næsten være optaget hvor som helst i Danmark, men spørgsmålet om tilknytningen til rigsfællesskabet viser selvsagt væsensforskelle.

Umiddelbart vil jeg mene, at indslaget om slagtning af får, samtalerne med musikeren Teitur og den overordnede afsluttende diskussion om rigsfællesskabet vil vække elevernes interesse og lyst til stillingtagen; det er bestemt ikke alle unge færinger, der mener, at det er i orden med rigsfællesskabet.

Powered by Labrador CMS