Blog
0   8

HUSK de 10 h ér

Abonner på nyt om Børn med autisme i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Jeg fik en mail fra en mor: ”Min dreng har autisme og skal lave en engelskopgave om Winston Churchill. Han er rigtig dygtig til at tale og skrive engelsk, men det er umuligt for ham, at komme i gang med opgaven. Hvordan kan jeg hjælpe ham?”

Ca. 80% af de mennesker, der har autisme er normalt begavede. De har ligesom andre, en stor viden og mange færdigheder, som de kan bruge, når de skal uddanne sig. I autismen ligger der store udfordringer i at kunne forestille sig, hvad en opgave skal indeholde, og at kunne overskue og planlægge, hvordan den skal løses.

Det er derfor lærerens opgave, at vise eleven med autisme, hvordan den færdige opgave skal se ud. Herefter skal læreren modellere opgaven. Det vil sige, at opbryde opgaven i mindre dele og tydeliggøre hver del. Læreren viser dermed, via en model, de trin der er igennem opgaven. Når eleven har forstået modellen, og set, hvordan det færdige resultat skal se ud, så kan han indsætte sine egne løsninger i opgaven.  

Artiklen fortsætter under banneret

De fleste læremidler lægger op til kreativitet og mange løsninger, det er spændende og udfordrende for neurotypiske mennesker, men mennesker med autisme, har brug for en tydelig struktur omkring opgaverne. Som lærer for unge med autisme, skal jeg producere mine egne læremidler, eller plukke, klippe og klistre i opgaver, der er lavet til neurotypiske børn. Jeg skal være kreativ, grafisk, visuel og tydelig, så mine elever kan forstå, hvad jeg forventer af dem. Der ligger et stort forberedende arbejde til grund for en undervisningslektion. Med 8 elever i klassen, skal der ofte planlægges 4-6 forskellige måder, at løse den samme opgave på. Når jeg laver opgaver til min klasse, så anvender jeg altid de 10 h ér:

  1. Hvad skal jeg lave? (indhold)
  2. Hvorfor skal jeg lave det? (mening)
  3. Hvordan skal jeg lave det? (metode)
  4. Hvor skal jeg lave det? (placering)
  5. Hvornår skal jeg lave det? (tidspunkt)
  6. Hvor længe skal jeg lave det? (tidshorisont)
  7. Hvem skal jeg lave det sammen med? (personer)
  8. Hvor maget skal jeg lave? (mængde)
  9. Hvem kan jeg få hjælp af? (person)
  10. Hvad skal jeg lave bagefter? (indhold)

De 10 h ér bruger jeg til alle typer af opgaver, som en skoledag kan indeholde: En undervisningslektion i svømning, en motionsdag på skolen, en opgave om grundvand i biologi, en biografisk opgave om et forfatterskab, en vejledning i, hvordan man vasker hænder osv.  

Når læreren ikke har tid til den ekstra forberedelse, som det kræver, at have en elev med autisme, men byder eleven den sammen opgave, som de neurotypiske elever får, så svarer eleven ofte: ” Den opgave vil jeg ikke lave”. Virkeligheden er, at når læreren har viden om autisme, og tid til at producere autismevenlige opgaver, så både vil og kan han.

Mennesker med autisme skal også uddannes og have et arbejde. Vores elever med autisme, skal vise deres viden og færdigheder, som alle andre elever. Deres løsninger er ofte utraditionelle, og bidrager til et nyt syn på verden.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
9.446 andre er allerede tilmeldt