Forskning Niveaudeling
1   6

Forsker: Risikoen ved niveaudeling er for lave forventninger til de fagligt svage

»Vi ved fra forskningen, at man ved niveaudeling let kan komme til at give de fagligt svage elever opgaver, der rent kognitivt er på lavere niveau, end det er nødvendigt«. Advarslen kommer fra Lena Lindenskov, lektor ved Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet, med speciale i matematikundervisning.

»Risikoen er, at man træner de svagest præsterende elevers færdigheder i meget faste rammer, men forsømmer forståelsen. I matematik ser man for eksempel, at der fokuseres på at lære de fagligt svage de fire regnearter, mens procentregning, Pythagoras og de mere abstrakte begreber må vente, og måske når man aldrig til dem. Det er et problem både for den enkelte og for samfundet«, siger forskeren.

Holddeling efter fagligt niveau sker ofte med henvisning til den russiske psykolog Lev Vygotskijs teori om, at læring bedst foregår i »nærmeste udviklingszone«, påpeger Lena Lindenskov.

»Når man putter fag på hans overordnede teori, kan der ske den fejlslutning, at man lægger forskellige faglige emner i forskellige udviklingszoner. Men elever kan sagtens lære noget om procentregning, selv om de ikke kan gennemføre divisionsalgoritmer. For de fagligt svage elever skal det bare foregå med mere intuitiv begrebsforståelse end for de fagligt stærke. Ofte anses procentregning dog som en zone længere ude end division«.

Forskningen viser, at i lande med niveaudelte skolesystemer er motivationen for at lære matematik lavere end i lande med en udelt skole, som vi kender den fra Danmark. Men også lærerne henter en gevinst ved at undervise en blandet elevgruppe, påpeger Lena Lindenskov.

Artiklen fortsætter under banneret

»Man mener også, at lærerne bliver dygtigere af at undervise en børnegruppe med blandede faglige kompetencer, i og med at de tilpasser undervisningen til forskellige typer elever«, siger hun.

Lena Lindenskov understreger, at forskningen primært har beskæftiget sig med niveaudelte stamklasser, og at der derfor ikke findes meget viden om holddeling efter fagligt niveau i enkelte fag, som det foregår på Skansevejens Skole.

Desuden beskæftiger den meste forskning sig med niveaudeling i grundskolens ældste klasser, fordi det i de fleste skolesystemer er der, den foregår. Niveaudeling i indskolingen er meget usædvanligt, påpeger lektoren.

»Det kunne være meget spændende at få undersøgt, hvilken effekt det har på elever og lærere at have delvis niveaudeling på vejen fra 1. til 6. klasse. Helt klart«.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.681 andre er allerede tilmeldt
Få meget mere om matematik

VIDSTE DU, at du lige nu er på Folkeskolens netværk for matematik?

Tilmeld dig og få en mail hver anden uge med det nyeste fra netværket.

Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.