Forskning

Forsker: Risikoen ved niveaudeling er for lave forventninger til de fagligt svage

»Vi ved fra forskningen, at man ved niveaudeling let kan komme til at give de fagligt svage elever opgaver, der rent kognitivt er på lavere niveau, end det er nødvendigt«. Advarslen kommer fra Lena Lindenskov, lektor ved Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet, med speciale i matematikundervisning.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På Skansevejens Skole er niveaudeling ikke et tabu

»Risikoen er, at man træner de svagest præsterende elevers færdigheder i meget faste rammer, men forsømmer forståelsen. I matematik ser man for eksempel, at der fokuseres på at lære de fagligt svage de fire regnearter, mens procentregning, Pythagoras og de mere abstrakte begreber må vente, og måske når man aldrig til dem. Det er et problem både for den enkelte og for samfundet«, siger forskeren.

Holddeling efter fagligt niveau sker ofte med henvisning til den russiske psykolog Lev Vygotskijs teori om, at læring bedst foregår i »nærmeste udviklingszone«, påpeger Lena Lindenskov.

»Når man putter fag på hans overordnede teori, kan der ske den fejlslutning, at man lægger forskellige faglige emner i forskellige udviklingszoner. Men elever kan sagtens lære noget om procentregning, selv om de ikke kan gennemføre divisionsalgoritmer. For de fagligt svage elever skal det bare foregå med mere intuitiv begrebsforståelse end for de fagligt stærke. Ofte anses procentregning dog som en zone længere ude end division«.

Forskningen viser, at i lande med niveaudelte skolesystemer er motivationen for at lære matematik lavere end i lande med en udelt skole, som vi kender den fra Danmark. Men også lærerne henter en gevinst ved at undervise en blandet elevgruppe, påpeger Lena Lindenskov.

»Man mener også, at lærerne bliver dygtigere af at undervise en børnegruppe med blandede faglige kompetencer, i og med at de tilpasser undervisningen til forskellige typer elever«, siger hun.

Lena Lindenskov understreger, at forskningen primært har beskæftiget sig med niveaudelte stamklasser, og at der derfor ikke findes meget viden om holddeling efter fagligt niveau i enkelte fag, som det foregår på Skansevejens Skole.

Desuden beskæftiger den meste forskning sig med niveaudeling i grundskolens ældste klasser, fordi det i de fleste skolesystemer er der, den foregår. Niveaudeling i indskolingen er meget usædvanligt, påpeger lektoren.

»Det kunne være meget spændende at få undersøgt, hvilken effekt det har på elever og lærere at have delvis niveaudeling på vejen fra 1. til 6. klasse. Helt klart«.

Powered by Labrador CMS