Skriftlige prøver
5   64

Frygter for elevernes retssikkerhed: Fejl i 87 prøver på én skole

87 elever på Dueholmskolen på Mors fik hævet deres karakter i skriftlig matematik denne sommer efter klage til ministeriet. Skolen frygter for elevernes retssikkerhed, når der kun er én, der bedømmer prøverne, og sagen vækker også bekymring på Christiansborg.

00 blev til 02. 4 til 10. 7 til 12.

Alle karaktererne blev hævet, da Dueholmskolen  i Nykøbing Mors fik ændret af 87 ud af 179 afgangsprøver i skriftlig matematik med hjælpemidler.

Skolen fattede mistanke, da karaktererne i mange tilfælde lå under det forventede niveau, og efter at en stikprøve på 16 opgaver viste en klar tendens til fejl i bedømmelserne, bad skolen Børne- og Undervisningsministeriet om en revurdering.

Det har vidtrækkende konsekvenser for elevernes retssikkerhed, at bedømmelserne ikke er pålidelige, mener Nina Kristensen, der er afdelingsleder for udskolingen. I alle tilfælde, hvor karaktererne blev ændret, fik eleverne et bedre resultat.

Artiklen fortsætter under banneret

"Vi er mest af alt bekymret på elevernes vegne", siger Nina Kristensen til folkeskolen.dk.

Sårbart system

I 2015 ændrede den daværende SR-regering loven på området. Det betyder, at der i dag kun er én bedømmer i form af en beskikket censor til at bedømme de skriftlige prøver. Dermed er elevernes egne lærere ikke længere med i processen med at rette.

Nina Kristensen nærer ikke tillid til det nuværende system. Hun mener ikke, at censor skal stå alene med ansvaret. Man bør i stedet gå tilbage til den tidligere ordning, hvor lærerne også var inddraget i bedømmelsen:

"Tilliden er i hvert fald gået fløjten. Det er et alt for sårbart system", siger hun og tilføjer, at det ikke er første gang siden lovændringen, at skolen har oplevet fejlbedømmelser - dog ikke i samme omfang.

Siden politikerne i 2014 besluttede, at lærerne ikke længere skulle bruge tid på at rette egne elevers prøver, er prøverne blevet til egentlige eksamener, hvor karakteren er afgørende for, om afgangseleverne kan blive optaget på en ungdomsuddannelse.

"I mine øjne lægger ministeriet op til, at vi er nødt til tjekke opgaverne igennem, hvis vi vil være helt sikre. Omvendt står der udtrykkeligt på hjemmesiden, at det er en opgave, der er frataget lærerne. Det er simpelthen modstridende", siger hun og henviser til ministeriets egen hjemmeside, hvor der står, at faglærere ikke skal foretage bedømmelse af skriftlige prøver.

Mørketal

Sagen har fået skolen til at frygte, at der gemmer sig flere eksempler på fejlbedømmelser, der ikke er blevet opdaget.

"Det er meget problematisk. Jeg er overbevist om, at der er et mørketal, der aldrig bliver fundet her", siger Nina Kristensen.

Desuden oplever hun, at mange af lærerne også på et fagligt plan lider under den nye lovgivning. Før 2015 fik de nemlig dyrebar sparring med censorerne, som de efterfølgende kunne bruge i undervisningen.

"Det gav så meget faglig mening for lærerne med den sparring, indsigt og evaluering, de havde med censoren", siger hun.

Ordningen med kun én bedømmer er netop blevet evalueret. Af evalueringen, som forskningsinstituttet Vive har gennemført for ministeriet på samme område fremgår det, at lærere og skoleledere oplever, at især de fagligt svageste undlader at klage, selvom det er dem, der først og fremmest risikerer ikke at kunne komme ind på en ungdomsuddannelse.

Omvendt viser rapporten ikke tegn på, at indførelsen af kun én bedømmer har påvirket elevernes karakterer.

Bekymring på Christiansborg

Sagen fra Mors bekymrer de Konservatives undervisningsordfører, Mai Mercado, der frygter stigende mistillid til bedømmelsessystemet:

"Det giver i hvert fald ikke en tillid fra den skole til de kommende bedømmelser.  Og der er vel også et problem i, at her er en censor, som i hver fald i et tilfælde bedømmer for lavt - og som også godt kan have været censor på andre skoler og klasser. Og hvordan ser det ud dér? Er det bare, fordi det ikke er blevet opdaget? Vi har ikke brug for, at den mistillid stiger. Vi skal kunne stole på autoriteterne, og vi skal kunne stole på, at den bedømmelse, vi får i skolesystemet, også er den rigtige bedømmelse", siger Mai Mercado.

Hun siger, at hun vil finde det naturligt, at børne- og undervisningsministeren nu "tager en drøftelse med ordførerne om, hvordan vi håndterer denne udfordring".

"Det er stærkt bekymrende, at der kan forekomme så mange fejl", siger også undervisningordfører fra Enhedslisten Jakob Sølvhøj. For selvom sommerens problemer på Dueholmskolen kan være et enkeltstående tilfælde, så viser evalueringsrapporten, at kun et sted mellem en tredjedel og halvdelen af skolelederne mener, at modellen med kun en fremmed censor fungerer godt:

"Langt de fleste fortæller, at de er blevet mere usikre, og det giver anledning til, at vi må drøfte ordningen igen", siger Jakob Sølvhøj , der vil rejse sagen over for ministeren.

"Men det er meget vigtigt, at hvis det ender med en genindførelse af modellen, hvor læreren er med inde over bedømmelsen, så skal lærerne have den nødvendige tid til det - for de oplever i forvejen, at deres tid til at forberede undervisnignen er blevet beskåret", fremhæver Jakob Sølvhøj.

Folkeskolen.dk har forsøgt at få svar fra børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil på, om fejlbedømmelserne kombineret med den øgede betydning af afgangskaraktererne får hende til at genoverveje modellen med kun én bedømmer, men det har ikke været muligt.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.838 andre er allerede tilmeldt
Vind hotelophold i julekonkurrencen

Så er det blevet juletid, og folkeskolen.dk har i den anledning en julekalender, hvor du hver dag frem til juleaften kan finde dagens låge-opslag med en præmie på vores Facebookside. Du er også med i lodtrækningen om hovedpræmien, hvor du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller. Tjek vores Facebookside hver dag i december for at være med!

Deltag i konkurrencen