Sabro-Korsvejskolen er blandt deltagerne, når skoler fra hele verden samles til Nobel Prize Teacher Summit.

Aarhus-skole er inviteret til Nobel-konference: ”Enestående”

En skoleleder og en lærer fra Sabro-Korsvejskolen i Aarhus er blandt deltagerne, når Nobel-organisationen afholder konference i Stockholm for udvalgte skoler verden over med fokus på bæredygtighed.

Publiceret

Nobel

  • Nobelstiftelsen er en svensk fond, der blev stiftet 29.juni 1900 for at administrere det økonomiske grundlag bagNobelprisen. 
  • Dynamittens opfinder, Afred Nobel (1833-1896) står bag.
  • Nobel reserverede en stor del af sin formue til de femoprindelige Nobelpriser for kemi, fysik, medicin, litteratur ogfred
  • Priserne bliver i 2019 uddelt fra den 7.-14. oktober i Sverigeog Norge

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Uden dygtige lærere ville Nobel-prisen ikke findes"

Det udsagn finder man på Nobels hjemmeside, og blandt andet derfor er den kommende fredag, den 11. oktober, sat af til at samle særligt engagerede lærere og skoler til oplæg og dialog om, hvordan man kan tænke grøn omstilling og bæredygtighed ind i undervisningen.

På årets deltagerliste står navnene Birthe Jason og Carsten Aude fra Sabro-Korsvejskolen. Birthe er lærer og projektleder, mens Carsten er skoleleder på den aarhusianske folkeskole. Selvom skolen igennem flere år har haft et særligt fokus på klimatænkning, er dette en usædvanlig konference.

"Det er enestående. Det er en organisation, der indgyder respekt. Vi kan også se, at det er meget velorganiseret, allerede inden vi møder op til det", siger skoleleder Carsten Aude til folkeskolen.dk.

Skolen er blevet anbefalet at søge om at deltage i konferencen gennem et internationalt Erasmus-samarbejde, skolen deltager i. Erasmus har også hjulpet med finansieringen. Foruden Aarhus-skolen vil der være skolerepræsentanter fra mere end 30 forskellige lande.

Gennemført skoleindsats

Det er vigtigt for skoleleder Carsten Aude at værne om, at man tager den grønne omstilling alvorligt. Det sker ikke bare ved at deltage i arrangementer sporadisk eller lade enkelte fag eller lærere stå for indsatsen:

"Hvis man vælger at køre en dagsorden om bæredygtighed, så skal det ikke kun være på enkelte fag. Det skal være en gennemført skoleindsats, hvor eleverne bliver inddraget", siger han.

Aarhus-skolen er med i flere internationale samarbejder, og ifølge skolelederen deltager repræsentanter for skolen ofte i konferencer både lokalt og internationalt. Skolen har Det Grønne Flag, hvilket blandet andet indebærer, at skolen har nedsat et miljøråd med deltagelse fra elever, der planlægger og rådgiver om skolens grønne arbejde. Her gælder det at sætte elever ind i genbrugsmetoder, og at inddrage dem i processer om, hvordan man sparer på vandet og arbejder med solenergi.

Nobelprismodtager i økonomi: Det betaler sig at have et godt forældresamarbejde 

Mere end peace, love and harmony

Lærer Birthe Jason tager med sin skoleleder til Stockholm og deltager i Nobel Prize Teacher Summit. Hun blev sidste år hædret som årets klimakollega i Aarhus Kommune.

Hun har tidligere undervist i dansk og engelsk. I starten af sidste skoleår begyndte hun i en projektansættelse, hvor hendes primære fokus er at undervise eleverne i bæredygtig tænkning.

"Allerhelst vil jeg undervise i demokrati og peace, love and harmony, men vi er i en tid, hvor der også er andre ting, der er vigtige", siger hun og tilføjer om forventningerne til konferencen i Stockholm:

"Jeg er inspireret af, hvad andre gør, og det vil jeg bringe tilbage til skolen. Vi behøver ikke alle sammen at opfinde den dybe tallerken. Fremtidens borgere skal ikke leve på en helt anden måde, end hvad vi har gjort tidligere. Jeg glæder mig til at høre, hvordan vi fortæller det bedst muligt til eleverne".

Hun fremhæver blandt andet den svenske forsker Hans Rosling som en inspirationskilde. I klimasammenhæng kan man bruge hans tanker til at opdrage børn til at være særligt beviste om kloden fra et tidligt stadie.

Indsats fra barnsben

Birthe Jason har selv fra en tidlig alder gået op i miljøet. Miljøet er ifølge hende en grundfortælling, og det vil hun give videre til eleverne:

"Tilbage i 70'erne, da jeg var barn, da havde vi en isvinter, hvor der på et tidspunkt ikke var vand. Derfor blev vi nødt til at smelte sne. Vi hentede en masse sne og smed det i badekarret, og da det var smeltet, var der et sort lag ovenpå. Nej, nej, nej - hvad skete der dog?!," fortæller hun i en anekdote og tilføjer, at det formentlig var østblokkens osende skorstene, der bar skylden.

Langt fra alle børn i dag har samme interesse for og viden om, hvilke klimabelastninger, der findes. Derfor er det essentielt for Birthe Jason at gøre en indsats for alle skolens elever. Det kræver en kreativ indgang, når temaugerne skal ramme den rigtige målgruppe:

"Fra 1. til 3. klasse laver jeg nogle projekter, hvor vi er udenfor og bygger insekthoteller, og vi lærer om blade og træer. I det hele taget genopfrisker vi den oplevelse af naturen, som mange af dem faktisk overhovedet ikke har", siger hun og tilføjer, at uanset børnenes alder, er det vigtigt for hende ikke at skræmme børnene med dystopiske prognoser: