Anmeldelse Åben skole
1   11

Bræk murene ned

Hvordan skabes der sammenhæng mellem klasselokalet og verden udenfor? Hvad skal der til for at skabe autentisk læring? Kan skole-virksomhed-samarbejde med udgangspunkt i STEM-fagene være murbrækkeren for åben skole i praksis?

Samarbejdet om den åbne skole

Fakta


Titel
Samarbejdet om den åbne skole

Forfatter
Annette Grunwald

Pris
199

Sider
161

Forlag
Samfundslitteratur

Det står sort på hvidt i folkeskoleloven. Det er et ufravigeligt krav: Det omgivende samfund skal inddrages i skoledagen på en måde, så det understøtter elevernes læring og trivsel. Den åbne skole skal bidrage til variation i skoledagen og til at differentiere undervisningen, så den imødekommer og udfordrer den enkelte elevs faglige niveau.

Artiklen fortsætter under banneret

Et åben skole-samarbejde skal give værdi til både den fagopdelte og den understøttende undervisning. Samarbejdet skal give størst mulig kvalitet og effekt på elevernes læring, trivsel og motivation. Læringsaktiviteter i den åbne skole skal altid tage udgangspunkt i folkeskolens formål og fagenes mål. Et udgangspunkt, som er noget forskelligt fra de virksomheder, der samarbejdes med. Det kræver derfor en stor indsats at få forskellige parter med forskellige målsætninger og incitamenter til at arbejde sammen. Og det er rammen for "Samarbejdet om den åbne skole".

Bogen præsenterer på enkel og overskuelig vis teoretiske beskrivelser og analyser og anvisninger på, hvordan åben skole-samarbejde kan etableres. Bogen beskriver både politiske og pædagogiske begrundelser og kommer med eksempler på samarbejder. Tyske erfaringer med at etablere samarbejde mellem skoler og det omgivende samfund er også inddraget.

Med fødderne solidt plantet i den jyske muld kunne jeg ønske mig de konkrete anvisninger konkretiseret med eksempler på modeller, som den praktiserende lærer kan tage udgangspunkt i. Bogen henvender sig derfor i højere grad til undervisere og studerende på læreruddannelsen end til læreren, der brænder for at leve op til lovens krav om at inddrage det omgivende samfund i skolen.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.538 andre er allerede tilmeldt