Blog
4   30

I mit næste lærerliv vil jeg være tegnelærer

Abonner på nyt om Folkeskolens matematikrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Hold da helt op, hvor er det hårdt at insistere på at anvende computere i undervisningen, når de rent faktisk er pensionsmodne og fyldt med irriterende forhindringer.

Jeg er helt med på at pensionsalderen er sat op for lærerne, men troede ikke at det også gjaldt computerne. Der er så mange besværligheder, der skal overvindes, når man skal anvende computere i undervisningen. I min hverdag er der ikke nok computere, og de er gamle, langsomme og ustabile. Vi mangler stikkontakter, så man vælter rundt i ledninger. Udsigten til at de bliver skiftet er ikke-eksisterende.

Det giver rigtig god mening at anvende computere i matematikundervisningen. Dels skal eleverne anvende dem til eksamen, og dels er eleverne ikke digitalt indfødte, så skal der bruges undervisningstid på at lære programmer og teknik at kende. De skal være lige så trygge ved programmer og teknik, som de skal være ved det faglige stof, vi også arbejder med i timerne. Det virker underligt og utidssvarende på mig ikke at bruge computere i undervisningen, men jeg har efterhånden stor forståelse for de kollegaer, der ikke bruger dem.

Jeg har overtaget en 8. klasse, der ikke tidligere har brugt nævneværdig tid på GeoGebra, Excel og CAS. De har hver der computer, men vil hellere bruge deres hæfte end CAS-programmet. De betragter computeren som et fritids-device, som man hygger med, spiller på, ser YouTube med eller ser på indkøbssider med. Så er udfordringen at få dem til at forstå, at en computer er et skolearbejdsredskab, der bare er fyldt med udfordringer. Den er ikke nem at sælge.

Så i mit næste lærerliv vil jeg være tegnelærer – bare papir, blyant og viskelæder, måske tilsat lidt stille musik.

Artiklen fortsætter under banneret


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.683 andre er allerede tilmeldt
Få meget mere om matematik

VIDSTE DU, at du lige nu er på Folkeskolens netværk for matematik?

Tilmeld dig og få en mail hver anden uge med det nyeste fra netværket.

Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.