En syg undervisningsminister roste lærerstanden på Lærerens Dag.

Lærerens Dag: "Tak for i dag – gå ud og lav verden om"

På Lærerens Dag var alle, der har et navn i uddannelsessektoren, samlet på Christiansborg til en snak om lærerledelse og tillid. Der kunne både spores længsel efter gamle dage og forsigtig optimisme – og en faglig stolthed over den nordiske skoleform.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fagforeningsfolk, forskere, topembedsmænd og endda en sygdomsramt undervisningsminister mødtes fredag formiddag i Fællessalen på Christiansborg for at fejre, at det i morgen er FN's internationale Lærerens Dag, som markeres i mere end 100 lande.

Og for at diskutere, om 'lærerledelse' kan være svaret på de udfordringer, den danske uddannelsessektor står med.

Lærerledelse er en oversættelse af det engelske 'teacher leadership', som er et begreb på vej frem i den internationale debat om uddannelse.

Men ikke engang den finske stjerneforsker Pasi Sahlberg, som talte for de forsamlede, kunne give et klart svar på, hvad begrebet mere specifikt dækker over i en dansk kontekst.

Han advarede imod at importere begrebet kritikløst fra den angelsaksiske verden. For, som han sagde: "Vi har en anden kultur her i Norden."

Finsk forsker til Danmark: "At imitere undervisningen i Finland er den sikre vej til fiasko"

Han satte tonen for resten af dagens debat, da han definerede den nordiske uddannelseskultur som noget, der hviler på begreberne tillid, lighed, demokrati og gensidig respekt - og hygge.

"Det har de ikke i USA's uddannelsessystem", lød det fra Pasi Sahlberg.

Tillid er alt

Ikke mindst spørgsmålet om tillid blev et tema for dagen. Ikke fordi det var noget, der var uenighed om, snarere tværtimod. Da undervisningsministeren tog ordet, lød det med en stemme, der bar præg af en slem forkølelse:

"Vi skal sige farvel til styring af lærerne, vi skal have ilt ind i klasselokalerne, og vil skal stole på lærernes faglighed".

Anders Kronborg, den socialdemokratiske formand for Folketingets Børne- og undervisningsudvalg, understregede, at "lærerne skal have frihed til faglighed" og direktøren for EVA, Mikkel Harder, udtalte at lærerlederskab bør betyde, at "lærerne skal tage teten i praksisudviklingen".

DLF til internationalt topmøde: Tillid til lærerne er grundlaget for god undervisning

Så langt var der enighed.

Hvordan det så skal blive til virkelighed, var der færre bud på. Konsensus i salen var tilsyneladende, at lærerlederskab kræver mere tid til forberedelse, hvis det skal blive til noget.

Uffe Rostrup, formanden for Frie Grundskolers Lærerforening, mente endda, at man skal finde en, der kan føre sektoren "tilbage til fortiden", hvor der var tid til forberedelse og vidensdeling lærerne imellem.

Lærerledelse er ansvar

Som dagen skred frem, nærmede forsamlingen sig forsigtigt noget, der mindede om en dansk definitinition på 'lærerledelse': At læreren skal tage ansvar, ikke bare for sine egne elever, men for hele sin skole og dens udvikling.

Flere pegede på, at det var der ikke noget nyt i. Det har lærere altid gjort, mente de.

"Det er god gammeldags lærergerning", udbrød den nyligt genvalgte næstformand i Danmarks Lærerforening Dorte Lange mod dages slutning, og det det var der ingen, som modsagde.

Derefter tog den ligeså nyligt genvalgte formand for samme forening, Anders Bondo Christensen, ordet og opfordrede de inviterede til at gå ud på deres daglige arbejdspladser og arbejde for mere lærerledelse.

"Teacher Leadership kan ikke eksistere sammen med læringsmålstyring", sagde han. "Derfor er det vigtigt, at vi taler om det".

Ny tillid mellem KL og DLF: Vi tror på en ny start

Så greb debattens ordstyrer mikrofonen: "Tak for i dag. Gå ud og lav verden om". Og det gjorde tilhørerne så.

Bortset fra undervisningsminister Pernille Rosenkranz-Theil. Hun var allerede gået hjem under dynen for at pleje sin forkølelse. Men inden hun gik, lovede hun at læse referatet.