Blog
1   19

Når timerne slipper op…

Abonner på nyt om Folkeskolens naturfagsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Arbejdspres, utallige arbejdsopgaver, kommunale besparelser (midt i et skoleår) og general uro om folkeskolen gør at tankerne myldrer, svarene bliver korte, smilene er der langt imellem og tungen bliver skarp. Kan du se dig selv i disse linjer? Så er du nok en del af den danske folkeskole – ligesom mig.

Er glasset halvt fyldt eller halvt tomt?

Som udgangspunkt elsker jeg den danske folkeskole og jobbet som lærer. Det hænder, at jeg oplever perioder, hvor jobbet dræner mig 110% for energi og lysten til at fortsætte i jobbet. Opgaverne som jeg skal løse – med den kvalitet som jeg mener er rimelig – hænger ikke altid sammen med mine timer.

Der er arbejdspukler i løbet af et skoleår – det ved vi, men kan man forberede sig på dette?

Det er vidt forskellige opgaver, som skal løse i jobbet som lærer. Undervisning, andre opgaver, vejlederfunktioner, klasselærerollen, møder, underretninger, elevplaner, forældremøder, skolehjem samtaler osv. Samtidig med disse opgaver udspiller der sig et drama på den fagpolitiske scene, UVM kommer med nye læseplaner, AULA søsættes i landets kommuner, sparerunder og et nye folkeskoleideal fra DLF har set dagens lys.

Artiklen fortsætter under banneret

Hvis timerne er ved at slippe op – så kan man godt lige få tanken, hvor skal jeg begynde og hvor skal jeg ende? Samtidig med at jeg lige kan blive i tvivl om, hvor kassen med atlas til 4.c står, dem skal jo brug i morgen.

Dette er blot et lille rids af vores hverdag, som skal vise kompleksiteten i jobbet som lærer.

Efter en kommende hektiske uge, så er det jo efterårsferie. En ferie, hvor man kan få hovedet oven vande. Faktisk temmelig smart, så er man jo klar igen til uge 43…

Men i næste semester bliver det sikker meget bedre. Fra uge 43 til 51 skal vi blot give terminskarakter, skrive uddannelsesparathedsvurderinger, blive bruger af AULA, afholde skolehjem samtaler, afvikle projektuge og tænk om der blev tid (og råd) til lidt december-hygge… - Nå ja, der er jo også undervisningen

Sidste uges indlæg fyldt med lejrskole idyl er bristet. Hverdagen har ramt igen og denne gang hårdt. Jeg kender en mangfoldighed af lærere, men ens for dem er fightervilje. Hver dag kæmpes der for Danmarks børn og unge – deres dannelse og uddannelse. Vi kunne jo bare sætte kvaliteten af vores arbejde ned – men vi kan også lade vær. Når vi lader være – ja så slipper timerne op …

Er det kampen værd?

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.538 andre er allerede tilmeldt

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
17.527 andre er allerede tilmeldt