Blog
0   9

Curlingvejledere

Abonner på nyt om Christel Aulkær Moll i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Hvad gør man, når man som vejleder kommer til at stille sig så meget til rådighed for sine kollegaer, at man får overtaget deres arbejde?

For nylig besøgte jeg en skole, hvor udviklingen af det pædagogiske læringscenter er godt i gang. Skolen kalder sine PLC medarbejdere for Læringspartnere, og hen over dette skoleår, indgår vejlederne i seks-ugers læringsforløb med to kollegaer ad gangen, fx dansklæreren og natur/tekniklæreren i 5. A.

Med denne organisering burde trædestenene for vejledernes understøttelse af kollegaers udvikling af undervisning være lagt. Udfordringer, som andre skoler kæmper med, fx uhensigtsmæssig skemalægning, få vejledertimer eller en læringskultur, hvor hver passer sit, er ikke det, der presser denne skole. Derimod boksede vejlederne med helt andre problemer, som skabte barrierer for læringspotentialet i vejledningssituationen.

Hvem har aben?

Det viste sig, at vejlederne kom til at ”overtage aben” fra kollegaerne. Helt konkret havde flere af dem oplevet, at de i samarbejdet med kollegaer pludselig var drivkraften i både planlægningen, gennemførelsen og evalueringen af undervisningen. ”Det er ikke fordi lærerne ikke vil og kan, det bliver bare meget nemmere i en presset hverdag, at jeg gør det”, fortalte en matematikvejleder. Og en AKT vejleder supplerede: Jeg har oplevelsen af, at jeg kommer til at curle mine kollegaer, jeg kommer til at gøre deres arbejde for dem. Men det er jo meningen, at de selv skal lære det – det er det, der er min opgave - altså at understøtte dem i denne læring”. 

Artiklen fortsætter under banneret

Vejlederne var tydeligvis frustrerede over at ”lade sig bruge forkert”, og vi havde en længere snak om balancen mellem at gøre sig attraktiv som vejleder - uden at overtage kollegaens opgaver. Vejlederne kom simpelthen til at over-tilbyde sig i forsøget på at gøre sig attraktive. Og derved førte deres understøttelse i virkeligheden til, at kollegaerne blev frarøvet muligheden for at lære nyt.

- Kan I genkende situationen? Er det et enkeltstående tilfælde, eller en af de udfordringer, der ligger i vejlederrollen anno 2019 i den danske folkeskole?


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

PLC-netværket er for ansatte og andre med interessere for skolernes pædagogiske læringscentre. I samarbejde med Pædagogisk LæringsCenterForening. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
170 andre er allerede tilmeldt