Debat

Alternativ til "Klage-Instanser" - "Anonyme & Uafhængige Borger-Fora"

Hvad Trustpilot idag er ift. produkt-køb - kan måske overføres til bl.a. Skole-Forældre "samarbejdet". Bl.a. kan Klageinstanser måske skiftes ud med "Trustpilot-analoge" anonyme borger-borger-skole-personale "fora".

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mit udgangspunkt for indlægget, var en Trustpilot-opdagelse.

Jeg så ved et tilfælde, at nogen havde fundet på at oprette en offentlig instans/myndighed på Trustpilot, og var begyndt at anmelde denne (Jobnet.dk), som om den var "en privat konkurrence-virksomhed".

Det fik mig til at overveje det med "klage-instanser" og "hvordan man kan videreudvikle og forbedre borgerservicen i bl.a. skoler" - til fordel for de enkelte børn (f.eks. de udsatte) - ved at ændre på "kommunikations-kanalerne" og finde alternativer til de nuværende informations-muligheder og klageinstans-løsninger.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Det at klage personligt "1-til-1" - vs. det at "ytre sig" anonymt & erfaringsudveksle :

- jeg oplever det befriende og forfriskende - at kunne dele ens erfaringer med offentlige myndigheds-instanser, med andre borgere ... på portaler alla Trustpilot (blot anonymt, og med net-etikette).

- det kan nogle gange være godt for alle parter - at diskutere tingene åbent - lidt som det sker på Folkeskolen.dk og f.eks. i folketinget ... og være tvunget til at se tingene fra andre perspektiver - og få andres input ind, og kunne gøre brug af andres erfaringer ... vs. at skulle være en besværlig forælder, barn eller medarbejder, der f.eks. "klager" til en skole, i en "1-til-1 ikke-offentlig kommunikation".

- som det er nu ift. bl.a. skoler, har jeg set at meget få børn og forældre f.eks. vover at klage ift. f.eks. skoler og skolernes politikker (ift. f.eks. oplevet mobning og mistrivsel i klassen).  Og, hvis det sker, foregår det "lukket og ikke-offentligt" imellem skole-forælder, evt. med en klageinstans inde over.

- Dette indebærer hos mange mange "overvejelser" og "fravalg".  Som har paralleller til f.eks. Trustpilot.  Inden Trustpilot så dagens lys, skulle man "direkte i kontakt med butikken, og/eller man skulle handle i blinde, eller måtte igennem forbrugerombudsmanden efterfølgende" (modsat idag, hvor man, "uden konfrontation, stress, usikkerhed og trælse / langvarige processer", med Trustpilot blot kan fravælge de "dårlige / usikre virksomheder").

- Jeg har ift. dette, direkte erfaret, at stort set alle forældre idag f.eks. vælger at "flytte deres barn, med en neutral begrundelse", og undgår "konfrontation og resulterende uhensigtsmæssige forløb" for deres barn og dem selv - istedet for f.eks. at henvende sig, søge at få forholdene ændret, eller være vedholdende, og ende med at klage.

- Samtidig er flere børn og forældre, jeg har talt med, samt jeg selv, varsom med at "melde klart ud / klage / give negative svar i f.eks. spørgeskemaer", da man frygter "at ens ytringer ikke er anonyme" - og at man derfor kan gøre det hele værre for sig selv / ens barn" (som kan have rigeligt med udfordringer i forvejen).

- Så, en uvildig åben hjemmeside - drevet af ?? ... hvor bl.a. de børn / forældre, der har "noget de gerne vil vende" - kan udtale sig frit (anonymt), dvs. uden frygt for negative konsekvenser - og hvor der måske endda kan være plads til debat og menings/erfarings-udveksling ... synes at være en forbedring, ift. de beskrevne kanaler og muligheder i dag.

Desværre ser jeg idag en anden "tendens / trend", i dagens Danmark :

- man ser fra forsker- og politiker-side problemerner - og opretter "klageinstanser". Og, problemet med disse ikke-anonyme & lukkede kanaler / klageinstanser er bl.a. mekanismerne, jeg har nævnt ovenfor (man undgår ødelæggende klageprocesser og konsekvenser).

- og, disse overvejelser og fravalg underminerer ofte disse "forbedrings-tiltag" - dvs.: De direkte klageveje / instanser anvendes kun af meget få forældre/børn, der trodser de mulige konsekvenser / er så stærke at skole etc. er nødt til at bøje sig og håndtere udfordringen.

- Samtidig er der "videns-udvekslings problematikken":  For det, som barnet/forælderen ytrer/ skriver til skolen / til en klage-instans, er samtidig ikke tilgængeligt for andre borgere og institutioner og forskere - og erfarings-udveksling og udvikling er derfor ikke-eksisterende.

Mit bud er derfor, med udgangspunkt i "analogien / success'en" fra den "materialle verden" (Trustpilot) :

- at anbefale, at der fremkommer en Anonym og Uafhængig Åben/Offentlig "Løsning" (hvori almindelige "brugere / forældre / børn" og andre interesserede kan "skrive / mødes" og "erfarings-udveksle" (anonymt) - og hvor institutioner & personalet kan læse med og udvikle sig - uden at det bliver personligt).

- Og, jeg tænker at "løsningen" bør være landsdækkende. Og at financieringen bør komme fra f.eks. fonde, og ikke fra stat/kommuner/regioner (for at sikre imod "censur etc." - udover almindelig net-etikette).

Hvad synes I?

PS: Artiklen/Indlægget bygger også ovenpå artiklen: "https://www.folkeskolen.dk/871713/mobning---registrering-virkemidler", (som omhandler en forælder-til-forrælder-etc. info-kanal, hvori man anonymt & uproblematisk kan se de enkelte skolers håndtering af konkret mobning (og f.eks. kan holde antallet af gennemførte handleplaner og løsnings-graden af disse op imod almindelig mobnings-tal).