Anmeldelse Matematik mellemtrin
1   15

Fra matematikundervisning til matematiklæring

Hvordan skal vi tilrettelægge vores matematikundervisning, så eleverne får mulighed for at lære det, som er vigtigt i faget? Og hvad skal de lære i matematik? Og hvad er vigtigst: At kunne regne eller kunne tænke matematisk?

Matematikdidaktik på mellemtrinnet

Fakta


Titel
Matematikdidaktik på mellemtrinnet

Forfatter
Connie Nielsen, Elisabeth Tang

Pris
350

Sider
100

Forlag
Matematik

Matematikfaget i grundskolen har siden "tidernes morgen" levet med en gruopvækkende inerti. På trods af utallige rapporter og adskillige folkeskolelove undervises der i rigt mål i færdigheder, som var rigtig vigtige i tidligere tider, frem for i de kompetencer, som folkeskoleloven i år 2019 definerer. Dette ofte legitimeret af den politiske uenighed på Borgen om, hvad der er vigtigst.

Artiklen fortsætter under banneret

I det seneste årti er dette forstærket af utallige test, som kun har kunnet måle netop elevernes matematikfaglige færdigheder. Testene er med åbne øjne gået i en stor bue uden om elevernes matematikfaglige kompetencer, som man ikke har kunnet måle. Og om man vil det eller ej, vi er alle påvirkelige af, hvad der testes i. Derfor har undervisning i de områder, der er blevet testet i, fyldt alt, alt for meget i matematikundervisningen. Så et stort, stort hurra og stor cadeau til vores nye undervisningsminister for udmeldingen om at afskaffe de nationale test fra næste skoleår. Samtidig er det vigtigt at holde fast i at sætte noget andet i stedet. Forældre har en legitim interesse i at vide, hvordan det går deres børn. Kun herved kan de bakke op om elevernes læring.

"Matematikdidaktik på mellemtrinnet" er en rigtig værkstedshåndbog. Bogen tager udgangspunkt i skolens virkelighed og henvender sig især til matematikundervisere, ikke mindst matematiklærere, som benytter lærebogssystemet "Abacus" i undervisningen, da alle eksempler i bogen tager udgangspunkt heri.

Bogen har fokus på anvendelsesorienteret matematik og virkelighedsnær læring og behandler følgende emner: organiseringen af undervisningen, matematiske kompetencer, undersøgende matematik, regnestrategier, aktivitetspræget undervisning, differentiering, den sproglige dimension i matematik og formidling af læring.

"Matematikdidaktik på mellemtrinnet" er et godt supplement til underviseren, der ønsker at kvalificere undervisningen i matematik. Bogen hører hjemme på skolens lærerbibliotek sammen med andre titler, der sætter fokus på elevernes læring i matematik. Ikke mindst på skoler, som benytter "Abacus" i undervisningen.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.681 andre er allerede tilmeldt
Få meget mere om matematik

VIDSTE DU, at du lige nu er på Folkeskolens netværk for matematik?

Tilmeld dig og få en mail hver anden uge med det nyeste fra netværket.

Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.