Blog
0   1

Undervisning i stresshåndtering

Abonner på nyt om Spotlighters i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Kan du identificere din stressrespons og ved hvordan du handler hensigtsmæssigt på den? Det gad jeg godt have lært i skolen.

I mit første blogindlæg introducerede jeg meget kort SPOTLIGHTERS som er et tværnationalt og tværfagligt samarbejde der fokuserer på hvordan man kan lære at håndtere stress.

Projektet har allerede haft success med at undervise elever i Spanien. Målet er, gennem et sæt af tre lektioner, at forklare begrebet stress, introducere hvordan hjernen kontrollerer denne respons, og at give eleverne specifikke aktiviteter der kan hjælpe dem med at identificere deres stressrespons og hvordan de kan kontrollere den.

Artiklen fortsætter under banneret

 

  • Velfungerende hjernesystemer, der reagerer på stress er afgørende for en sund udvikling … Kapaciteten til at reagere på både psykologiske og fysiske trusler er indbygget i specifikke hjernekredsløb, hvis udvikling er påvirket af flere oplevelser, der begynder tidligt i livet. Men ligesom immunsystemet, kan dårligt kontrolleret respons på stress være skadeligt for sundhed og velvære, hvis systemet aktiveres for ofte eller alt for længe. Developingchild.Harvard.Edu

 

Nu i Danmark

Vi har på baggrund af den feedback vi har modtaget fra elever og lærere justeret forløbet og hen over sommeren har vi arbejdet med at fitte undervisningsmaterialet til en dansk kontext. I løbet af efteråret underviser vi en klasse på HUC - 10. klassesskolen i Hillerød og det varer ikke længe før vi er klar til flere samarbejdspartnere hvis nogen er interesserede i at undervise deres elever i hvordan de kan håndtere stress i hverdagen.

Som startskud på SPOTLIGHTERS i Danmark holder vi et eftermiddags-symposium den 24. oktober, fra 15:00 til 18:00 på HUC - 10. Klassesskolen, Hillerød, Danmark. Symposiet er gratis og henvender sig til primært til lærere og andre professionelle der arbejder med børn og unge i uddannelsessystemet.

Oplæggene på symposiet har fokus på hvad vi kan lære fra neurovidenskab der kan hjælpe os med at håndtere stress, og hvordan vi kan integrere neurovidenskabeligt tilpasset læringsdesign i dagligdagen som lærer.

 

For mere information om symposium eller for tilmelding gå til http://www.spotlighters.eu/symposiums.html Du kan også downloade programmet og en flyer nederst på siden

Downloads

Programmet

Flyer


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ