Blog
0   5

Co-teaching er blevet min nye yndlingskollega

Abonner på nyt om Malene Larsen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Har du, i din klasse, en eller flere elever med behov for sproglig støtte og stilladsering? I mange klasser sidder der flersprogede børn, som er udfordret sprogligt. Det kan som almen lærer føles befriende og som en stor hjælp, når DSA-læreren tager eleverne med ud af klassen og “fikser problemet”.

Desværre ser jeg flere ulemper end fordele ved denne form for “udenforklassen” undervisning. Udover den marginalisering, der finder sted, når vi kategoriserer børn i forhold til etnicitet og faglige kunnen, betvivler jeg transferværdien, når der læres i én kontekst og målet er at anvende det lærte i en anden.  Endvidere er det svært for de professionelle omkring barnet at have fælles fokus og målsætning, når vi ikke har indblik i hinandens praksis. Ligesom det slutteligt bliver nemt at fralægge sig et ansvar, når andre tager over og fikser “problemet”.

 

Hele inklusionstanken handler jo netop om at have et fælles ansvar. Med CO-teaching kan vi gennem fælles planlægning, udførelse, refleksion og evaluering sikre undervisning som rammer alle elever. Som fagpersoner kan vi spille hinanden gode og tilmed få indsigt i og måske lærer af hinandens faglige kompetencer.

Når jeg som dsa-underviser får lov at være en del af undervisningen, oplever jeg, at undervisningen opkvalificeres til gavn for alle elever. Tilmed tvinger formen os til, i højere grad, at reflektere over vores tilgange i undervisningen. Marilyn Friend fremhæver forskellige principper for strukturering af Co-teaching. 

Artiklen fortsætter under banneret

 

Personligt er jeg tilhænger af et mix af station teaching, hvor eleverne med udgangspunkt i samme læringsmål rokerer mellem stationer, hvor de møder forskellige tilgange (fagfaglig og sproglige) og aktiviteter i forhold det aktuelle emne og teaming, hvor faglæren og DSA-læreren i et samarbejde supplerer hinanden, med hver deres fokus, gennem undervisningen. 

 

Et eksempel på DSA-lærerens opgave i et Co-teaching forløb:

1. Indledningsvist at aktivere forforståelsen ved brug af hverdagssprog og referencer til hverdags- og tidligere undervisningserfaringer 

2. Undervejs at sprogligt stilladsere ved for eksempel begrebsafklaringer, visualisering og dialogiske timeouts

3. Afslutningsvist at sikre kohærens og forståelse gennem sproglige evalueringsaktiviteter  


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket Dansk som andetsprog er for alle, som underviser i dansk som andetsprog eller har interesse for undervisning af flersprogede elever og nyankomne. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
366 andre er allerede tilmeldt
Vind hotelophold i julekonkurrencen

Så er det blevet juletid, og folkeskolen.dk har i den anledning en julekalender, hvor du hver dag frem til juleaften kan finde dagens låge-opslag med en præmie på vores Facebookside. Du er også med i lodtrækningen om hovedpræmien, hvor du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller. Tjek vores Facebookside hver dag i december for at være med!

Deltag i konkurrencen