Debat

Før vi fik de nationale test...

- der testede vi også

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Se det kommer nok som en overraskelse for mange (ikke-lærere). Men vi har haft test i den danske folkeskole i årtier. Da jeg gik i folkeskole i 80’erne blev jeg jævnligt testet. Jeg testede selv elever mit første år som nyuddannet dansklærer. Det var i 2003, hele 6 år før de nationale test efter mange skandaler blev rullet ud på skolerne.

I Danmark har vi en lang tradition for test. Endda nogle virkelig gode og velunderbyggede test, som kan give elever, lærere, skoleledere og forældre indblik i eventuelle faglige svagheder og styrker, som der skal tages højde for og arbejdes med i undervisningen.

Det er især fagene dansk og matematik, der har haft tradition for at have test. Som uddannet dansklærer kender jeg bedst testene i dansk. Og eftersom det er ti år siden, at jeg arbejdede i folkeskolen, er min viden om testene også en smule forældet. Jeg er sikker på, at der er kommet en masse nye til siden.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Da jeg var testlærer (jep, den titel havde jeg faktisk, sammen med alle de andre titler) på en folkeskole i 2008 havde vi følgende batteri vi arbejdede med: I børnehaveklassen var der IL basis, som undersøgte om forudsætningerne for læsning var på plads, i 1. og 2. brugt vi OS64 og OS120 til at holde øje med, om de havde knækket koden og var igang med læsningen. I 3. og 4. klasse brugte vi SL-prøverne, og fra 5. klasse og op var det TL-prøverne, som vi supplerede med ST-prøverne. De sidste er stavetest, mens ST og TL undersøger læseafkodning og læseforståelse. 

Alle de opremsede test og prøver er der lavet normer på, hvilket betyder, at man kan bruge dem til at vurdere, hvor den enkelte elev ligger i forhold til andre på samme trin, samt hvordan den enkelte klasse befinder sig i forhold til andre. Det gjorde det nemt at lave sammenligninger i kommunerne og på landsplan. Og det gjorde man med jævne mellemrum.

Det var ikke et krav, at man skulle udføre de beskrevne test, men jeg har ikke hørt om en skole og kommune, hvor det ikke var kutyme at have de fleste af dem.

Da de nationale test kom, landede de således ikke i et testmæssigt uland. Tværtom. Den danske folkeskole havde ret godt styr på det der med at evaluere og teste, og med at følge op med indsatser efterfølgende.

Så hvad var det egentlig at de nationale test tilførte? Og hvad sker der ved, at vi fjerner dem?

Powered by Labrador CMS