Blog
0   5

2:6 Skal idrætsundervisningen tilpasses eleverne, eller skal eleverne tilpasse sig undervisningen?

Abonner på nyt om Forsknings- og Innovationscenter for Idræt, Bevægelse og Læring i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Andet trin til inklusion i idrætsundervisningen tager fat på planlægningen af undervisningens indhold. Idrætsfaget har sine mål og indholdsområder, men der er brug for at starte med elevernes læringsforudsætninger i planlægningen.

Idrætslærerens udgangspunkt er helt centralt for inkluderende undervisning. Er udgangspunktet hos de enkelte elevers motivation og forudsætninger – eller er det i fagets, aktivitetens eller disciplinens regler, bevægelser og kultur? Ideelt set finder den optimale inklusion sted, når der er balance mellem læringsforudsætninger hos den enkelte elev med handicap; læringsforudsætningerne i gruppen som helhed; og målet med selve undervisningen eller aktiviteten.

Grundtanken bør være, at læringsforudsætningerne hos elever med handicap skal ses i relation til fællesskabet, og at de to elementer er indbyrdes afhængige af hinanden. Det betyder ikke, at eleven skal have sin egne opgaver og læringsaktiviteter, men at læring foregår i fællesskabet med andre. Idrætsfaget har netop som mål at udvikle elevernes forudsætninger for at tage ansvar for sig selv og indgå i fællesskabet. Det betyder også, at der er brug for gensidig tilpasning. Undervisningen, den enkelte elev og den samlede elevgruppe skal altså bøje sig mod hinanden i en fælles gensidig tilpasning.  

Model for relationelle læringsforudsætninger

I www.tibis.dk udviklede vi en model, som illustrerer, hvordan læringsforudsætningerne hos elever med og uden handicap kan ses i relation til hinanden. Det skal kobles til målet med undervisningen, der samlet set er med til at bestemme undervisningens indhold og form. Idrætsundervisningen medfører ændrede læringsforudsætninger, hvilket symboliseres af de to hvide pile.

Artiklen fortsætter under banneret

Det optimale undervisningsindhold og den optimale undervisningsform giver alle de samme muligheder for at lykkes, at få gode oplevelser og at tilegne sig de fastsatte kompetencemål. Udgangspunktet er afgørende for i hvilket omfang, at alle elever kan være fuldt deltagende og lære så meget som muligt.

--------

Tilpasset Idræt og Bevægelse i Skolen (www.tibis.dk) er et projekt, der har til formål at udvælge og beskrive didaktiske og pædagogiske metoder, der kan styrke elevernes deltagelse i idrætsundervisningen - uanset forudsætninger og handicap. 6 trin til inkluderende idrætsundervisning er en artikel, der er udgivet i fagtidsskriftet MOV:E (https://www.epaper.dk/fiibl/move-/). Denne blog præsenterede det første af de seks konkrete trin. Alle materialer, vejledninger og inspiration er samlet på det helt nye online univers www.tibis.dk.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Idrætsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
5.440 andre er allerede tilmeldt

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
9.443 andre er allerede tilmeldt