Debat

Et stærkt fællesskab

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi holder kongres i Danmarks Lærerforening (DLF) i de første dage i oktober. Kongressen betyder næppe nogen direkte forskel ude på skolerne, for det, der har umiddelbar betydning for lærernes arbejdsforhold, er blandt andet resursetildeling til skolerne og ledelsens samarbejde med lærerne og deres tillidsrepræsentant.

Men kongressen har stor betydning for det fællesskab, som DLF udgør på tværs af landet, og for hvor stærkt vores fællesskab kommer til at være i fremtiden. Vores fællesskabs styrke er afgørende for vores muligheder for at påvirke beslutninger både nationalt og i kommunerne og dermed få indflydelse på lærernes arbejdsforhold.

Vi kæmper for gode arbejdsforhold for lærerne, fordi det giver dem mulighed for at skabe den kvalitet i undervisningen, der sætter fremtidens unge i stand til aktivt at tage del i at udvikle vores demokrati.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Vi står netop nu over for et muligt gennembrud i forhold til at få mere indflydelse på lærernes daglige virke. Efter mere end seks år med lov 409 og to overenskomstforhandlinger uden en ny arbejdstidsaftale skal vi efter årsskiftet igen forhandle om en aftale - og denne gang på et nyt grundlag. Det nye grundlag udgøres dels af anbefalinger fra den uvildige lærerkommission, dels af en langt stærkere politisk forståelse for, at lærerne skal have bedre forhold, hvis vi fortsat skal have en folkeskole, som er forældrenes førstevalg, og som kan rekruttere og fastholde uddannede lærere.

I ugerne op til kongressen har vi i DLF's politiske ledelse været rundt i landet til møder med lokale kredsstyrelser og kongresdelegerede. Det talstærke fremmøde og det store engagement på disse kongresforberedende møder har bekræftet min opfattelse af, at Danmarks Lærerforening er et stærkt fællesskab. Vores styrke består i, at organisationsvalgte spiller ind med ideer og forslag til foreningens politik og strategi. Det betyder, at vores politik både har rod i vores medlemmers hverdag og samtidig inddrager vurderinger og analyser baseret på et bredt kendskab til, hvilke muligheder vi har i den aktuelle politiske situation.

Vores fællesskabs styrke viser sig blandt andet ved, at kredsene allerede længe har arbejdet med forberedelserne til de vigtige forhandlinger i foråret 2020. Der arbejdes på mange forskellige måder for en forståelse for lærernes arbejde og dets betydning. Det er afgørende, at vi lykkes med at få aftalte forhold for lærernes arbejde. Det gælder folkeskolens fremtid. Det er en kæmpeopgave, vi står med - og den kan kun løftes i et stærkt fællesskab.