Debat
0   1

Klasser med nyankomne unge søges til forskningsprojekt

Det trivselsfremmende forskningsprojektet RefugeesWellSchool søger klasser med unge i alderen 13-21 år, der har været i Danmark i max. 6 år

Baggrunden for RefugeesWellSchool projektet Skolen spiller en vigtig rolle for nyankomne børn og unge med flygtninge- eller anden migrationsbaggrund. Skolen både understøtter elevernes trivsel og introducerer dem til samfundets indretning og værdier. Men hvordan kan skolen bedst fremme nyankomne elevers trivsel, og hvilke konkrete aktiviteter giver mening for både elever og lærere? Projektet Preventive School-Based Mental Health Interventions to Promote the Psychosocial Wellbeing of Refugee and Immigrant Adolescents (RefugeesWellSchool) undersøger netop dette blandt unge med flygtninge- og indvandrerbaggrund i modtagelsesklasser i udskolingen og på ung-domsskoler (13-21 årige).

Projektet udføres af en gruppe forskere på Københavns Universitet i perioden 2018-2022, og er muliggjort med støtte fra EU’s forsknings- og innovationsprogram, Horizon 2020. Projektet omfatter gennemførsel og evaluering af fem skolebaserede indsatser i Danmark, Sverige, Norge, Finland, Belgien og Storbritannien. Flere af indsatserne har allerede vist positive resultater ift. at fremme nyankomne unges trivsel og mentale sundhed. Formålet med projektet er nu blandt andet at undersøge, hvordan indsatserne kan fungere på tværs af forskellige lande i EU.

Den danske del af projektet I Danmark gennemfører og evaluerer vi én ud af de fem indsatser, Welcome to School.

Welcome to School består af undervisningsmateriale til 14 undervisningsgange á ca. 120 minutters varighed, som frit kan placeres i skoleskemaet. Lektionerne fremmer fælleskab blandt eleverne samt integra-tion i Danmark gennem diskussion og refleksion af vigtige temaer, såsom forskelle og ligheder mellem oprindelseslandet og Danmark, identitet, venskab, diskrimination og håb for fremtiden. Undervisningsmaterialet består af en lærermanual og interaktive arbejdsbøger til eleverne. Lærermanualen indeholder udførlige vejledninger for hver lektion, således at lærerens forberedelsestid mindskes, og at læreren samtidig kan føle sig sikker i at bruge materialet. Materialet tilgodeser desuden forskelle i sprogkundskaber på dansk.

Artiklen fortsætter under banneret

Dataindsamling

For at kunne måle effekten af indsatsen vil vi indsamle spørgeskemadata  fra alle elever og lærere samt lave fokusgrupper med udvalgte klasser. 

Hvis du er interesseret i at deltage i projektet med din klasse, tøv da ikke med at kontakte projektkoordinator Nina Langer Primdahl på email nina.primdahl@sund.ku.dk eller på telefonnummer +4535327623 /mobil +4529904169.

 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket Dansk som andetsprog er for alle, som underviser i dansk som andetsprog eller har interesse for undervisning af flersprogede elever og nyankomne. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
172 andre er allerede tilmeldt

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
9.446 andre er allerede tilmeldt