Debat

Klasser med nyankomne unge søges til forskningsprojekt

Det trivselsfremmende forskningsprojektet RefugeesWellSchool søger klasser med unge i alderen 13-21 år, der har været i Danmark i max. 6 år

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Baggrunden for RefugeesWellSchool projektet Skolen spiller en vigtig rolle for nyankomne børn og unge med flygtninge- eller anden migrationsbaggrund. Skolen både understøtter elevernes trivsel og introducerer dem til samfundets indretning og værdier. Men hvordan kan skolen bedst fremme nyankomne elevers trivsel, og hvilke konkrete aktiviteter giver mening for både elever og lærere? Projektet Preventive School-Based Mental Health Interventions to Promote the Psychosocial Wellbeing of Refugee and Immigrant Adolescents (RefugeesWellSchool) undersøger netop dette blandt unge med flygtninge- og indvandrerbaggrund i modtagelsesklasser i udskolingen og på ung-domsskoler (13-21 årige).

Projektet udføres af en gruppe forskere på Københavns Universitet i perioden 2018-2022, og er muliggjort med støtte fra EU’s forsknings- og innovationsprogram, Horizon 2020. Projektet omfatter gennemførsel og evaluering af fem skolebaserede indsatser i Danmark, Sverige, Norge, Finland, Belgien og Storbritannien. Flere af indsatserne har allerede vist positive resultater ift. at fremme nyankomne unges trivsel og mentale sundhed. Formålet med projektet er nu blandt andet at undersøge, hvordan indsatserne kan fungere på tværs af forskellige lande i EU.

Den danske del af projektet I Danmark gennemfører og evaluerer vi én ud af de fem indsatser, Welcome to School.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Welcome to School består af undervisningsmateriale til 14 undervisningsgange á ca. 120 minutters varighed, som frit kan placeres i skoleskemaet. Lektionerne fremmer fælleskab blandt eleverne samt integra-tion i Danmark gennem diskussion og refleksion af vigtige temaer, såsom forskelle og ligheder mellem oprindelseslandet og Danmark, identitet, venskab, diskrimination og håb for fremtiden. Undervisningsmaterialet består af en lærermanual og interaktive arbejdsbøger til eleverne. Lærermanualen indeholder udførlige vejledninger for hver lektion, således at lærerens forberedelsestid mindskes, og at læreren samtidig kan føle sig sikker i at bruge materialet. Materialet tilgodeser desuden forskelle i sprogkundskaber på dansk.

Dataindsamling

For at kunne måle effekten af indsatsen vil vi indsamle spørgeskemadata  fra alle elever og lærere samt lave fokusgrupper med udvalgte klasser. 

Hvis du er interesseret i at deltage i projektet med din klasse, tøv da ikke med at kontakte projektkoordinator Nina Langer Primdahl på email nina.primdahl@sund.ku.dk eller på telefonnummer +4535327623 /mobil +4529904169.