Blog
0   7

Gode råd til sproglæreren - og til eleven

Abonner på nyt om Folkeskolens tysk- og franskrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

På NCFF’s nyligt afholdte konference om brobygning og sprog, blev også elever fra folkeskolen og gymnasiet samt studerende fra universitetet og professionshøjskolen’s stemmer hørt.

Overgang

Udover de mange erfarne og kloge sprogfolk, der videregav gode erfaringer og arbejde med brobygning i sprogfagene og som var tilstede ved NCFF’s konference, var også elever og studerende til stede og kunne fortælle om egne erfaringer med både deres forhold til sprog i skolen og deres oplevelse af overgange fra en uddannelsesinstitution til en anden. Ikke overraskende fortalte eleverne om det ikke helt nemme ved at skulle arbejde med sproget på et andet niveau, både fra grundskole til gymnasium, men så sandelig også fra gymnasium til professionshøjskole eller universitet. Sådan skal det vel egentlig også være.

Gode råd til læreren - og til eleven 

Sprogundervisningen må nødvendigvis ændre niveau og det anerkender eleverne også. Vi lærere vil gerne inspirere og afprøve metoder til at tænke sprog på tværs af uddannelsesinstitutionerne så - måske især - grundskoleeleverne ikke bliver blæst helt bagover, når de starter på gymnasiet og at de bevarer lysten til at lære sprog. Eleverne og de studerende blev bl. a. bedt om at give gode råd til sproglæreren og her er et udpluk af svarene; folkeskoleeleverne og gymnasieeleverne fandt det vigtigt, at læreren bruger målsproget - hele tiden - og at de kommunikative øvelser kommer i første række. Derudover er det vigtigt at læreren anerkender fremskridt på alle niveauer og gør klasserummet til et trygt sted, hvor alle kan fejle. Eksterne undervisere ind i mellem og udveksling er også et stort ønske samt virkelighedsnære og aktuelle emner. Samtidig var eleverne også i stand til “at gribe i egen barm”. De ved godt, at de ikke skal læne sig for meget tilbage, de skal være modige og “komme ind” i sproget. De ved også godt, at de er bedre til engelsk og nødvendigvis må gøre mere, for at lære et andet fremmedsprog. 

Artiklen fortsætter under banneret

Måske lidt inspiration til eleverne her;


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Tysk og fransknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for fagene. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
889 andre er allerede tilmeldt