Blog
5   53

Lærertæv og inklusion - en del af statistikken...

Abonner på nyt om Lærerliv m.m. i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

For et par uger siden blev jeg en del af statistikken over lærere, som er blevet angrebet fysisk af en elev. Heldigvis var han en lille hvalp, som trods gentagne forsøg på at skubbe og stange mig. kun fik skubbet sig selv bagud. Efterfølgende var det en ret komisk situation!

Jeg var heldig, for jeg fik hverken fysiske eller psykiske mén. Så heldige er alle vores kolleger ikke. Tallene taler sit eget sprog, antallet af angreb på lærere er eksploderet gevaldigt - og ja, groft sagt er der en ligefrem sammenhæng mellem inklusionseksperimentet og forekomsten af vold mod lærere.

Eksperimentet har medført, at der generelt ikke er den støtte til elever med særlige behov, som de har brug for - og da disse elever er placeret i almenskolen og går med almenelever opleves der også voldsomme fysiske konflikter mellem inkluderede elever og andre elever.

Artiklen fortsætter under banneret

Det er dybt frustrerende at opleve elever, der brænder helt sammen i ekstrem vrede og hidsighed, hvor de mister kontrollen over sig selv. Det er professionelt utilfredsstillende, at disse elever ikke tilbydes den hjælp, der vil være bedst for dem, og det er urimeligt at andre elever og lærere udsættes for fysiske overgreb.

Vi ved, at der findes klasser og skoler, hvor halsgreb, spark, slag og skub hører til dagens (u)orden. Det kan heller ikke komme som en væsentlig overraskelse, at det er en mindre gruppe af elever, der er fysisk udadreagerende - og desværre kommer det nok ikke som en nyhed fra Himlen, at indsatsen fra skole og ledelse, sjældent er kontant, effektiv eller konsekvent.

Den udadreagerende elev får måske en tur hjem resten af dagen - og fornøjelsen af en håndfuld samtaler - og i mellemtiden fastholdes eleven i dagligdagen i normalklassen, så ofrene skal gå op og ned af deres overfaldsmænd i hverdagen.

Ja - jeg kender godt alle de pædagogiske og økonomiske argumenter for at fastholde elever i fællesskabet og arbejde systemisk osv. osv. Det er fine ord - men det ændrer ikke på, at det ikke virker hurtigt, at andre elever og lærere fortsat udsættes for overfald mens “behandlingen” foregår.

En anden løsning er at bruge flere penge på lærere og pædagoger og lavere klassekvotient. Det ved vi virker - men det kommer nok ikke til ske….


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.008 andre er allerede tilmeldt
Vind hotelophold i julekonkurrencen

Så er det blevet juletid, og folkeskolen.dk har i den anledning en julekalender, hvor du hver dag frem til juleaften kan finde dagens låge-opslag med en præmie på vores Facebookside. Du er også med i lodtrækningen om hovedpræmien, hvor du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller. Tjek vores Facebookside hver dag i december for at være med!

Deltag i konkurrencen