Blog
0   3

En fremtid uden frygt kræver uddannelse i bæredygtighed

Abonner på nyt om Ungdomsbyen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

I 2015 vedtog FN 17 ambitiøse og globale verdensmål for en bæredygtig fremtid. UNICEF beretter om unge i frygt og lærere, der ikke lytter på dem. For at målene kan blive indfriet, kræver det en markant forandring i den måde, hvorpå vi vejleder de unge i deres uddannelsesvalg. I Ungdomsbyen mener vi, at erhvervsuddannelserne er en væsentlig del af løsningen. Eleverne er motiverede. Men er lærerne klædt på?

Børn og unge frygter klimaforandringerne, slog UNICEF og Eurochild fast sidste år med en online undersøgelse på tværs af 23 europæiske lande de kaldte The Europe Kids Want project. Udover klima frygter de unge at blive arbejdsløse.

Den svenske klimaaktivist Gretha Thunbergs stigende popularitet og danske unges deltagelse i klimademonstrationer og frivilligt arbejde understreger de unges store motivation for at bidrage til en bæredygtig fremtid. Faktisk ligger de danske unge i den absolutte top som frivillige sammen med unge fra Irland, viser en Eurobarometer-undersøgelse. Dette faktum tegner et godt billede af Danmarks forpligtelse i forhold til verdensmål 4 om Kvalitetsuddannelse, hvor delmål 4.7 lyder: ”Inden 2030 skal alle elever have tilegnet sig viden og færdigheder, som er nødvendige for at fremme en bæredygtig udvikling gennem undervisning i bæredygtig livsstil, menneskerettigheder, ligestilling mellem kønnene, fremme af en fredelig og ikke-voldelig kultur, globalt medborgerskab og anerkendelse af kulturel mangfoldighed og kulturens bidrag.”

Mål 4.7 sætter en ny ramme for uddannelse i Danmark, hvor elevernes dannelse og værdier spiller en meget vigtig rolle. Det udfordrer i høj grad os voksne omkring dem, som deres lærere og vejledere. At eleverne kan bidrage med bæredygtige handlinger er blevet en større del af deres identitet og selvforståelse som aktive medborgere. De ser på verden gennem bæredygtige briller, der udfordrer skolens kultur og læringsfællesskaber og elevens valg af uddannelse.

Hvad betyder bæredygtighed for uddannelsesvalget?

Artiklen fortsætter under banneret

I foråret drog Flemming Olsen fra Ungdomsbyen ud for at lytte på lærere, ledere og elevers erfaringer med bæredygtighed på erhvervsuddannelserne. Svar og udtalelser blev samlet i rapporten (Ud)dannet til bæredygtighed – ny fortælling om erhvervsuddannelser bestilt af Den Danske UNESCO-nationalkom­mission. Danske erhvervsskoler og gymnasier (DEG) bidrog til rapporten med en kvantitativ analyse.

Af rapporten fremgår det, at eleverne på knap en fjerdedel af landets er­hvervsskoler konkret møder FN´s ver­densmål i undervisningen og i den dag­lige drift. Det er med til at skabe en ny fortællingen om, hvad erhvervsuddannelser kan tilbyde eleverne og det gør dem til en vigtig løsning på de globale udfordringer, som eleverne frygter. Eleverne gør en reel forskel for en mere bæredygtig verden, uanset om de uddanner sig til kok, grafiker, tømrer eller datateknikker. Et eksempel givet i rapporten er eleven på Data og Kommunikation, som bidrager med forslag til bæredygtig færgedrift på Bornholm. Eller gastronom-eleven, som udvikler lækre müslibarer af græshopper. Eleverne bidrager med fagligt funderede, kreative bud på løsninger som ’opløselige plastflasker’, ’sæsonbestemte bæredygtige menuer’ eller ’dataprogrammer, der måler CO2-udledning’.

Et reelt erhvervsuddannelsesvalg for folkeskolens elever

I Ungdomsbyen mener vi, at folkeskolens elever skal opleve og vide, at der eksisterer reelle og kvalificerede ungdomsuddannelsesvalg, hvor de kan (ud)danne sig til bæredygtighed. Her er erhvervsuddannelserne i stigende grad et rigtig godt bud. Det er skolens lærere og kommunernes uddannelsesvejlednings opgave at præsentere det for dem. Med 102 erhvervsretninger er der mange muligheder for at sætte sit præg på fremtiden.

Tilbage til UNICEF-undersøgelsen om unges frygt for planetens fremtid med uafværgelige klimaforandringer. Her fremgår det desværre, at eleverne ikke oplever, at skolerne lytter til deres frygt; ”Det er et stort problem, hvis man som ung går og bekymrer sig for fremtiden samtidig med, at man ikke oplever at have indflydelse. Det er den perfekte opskrift på magtesløshed”, har UNICEF konkluderet.

Ungdomsbyen oplever på vores brobygningsforløb, at skoleelever tager rigtig godt imod erhvervsuddannelsernes tilbud. Vi tror på, at elevernes kvalificerede erhvervsuddannelsesvalg bringer os alle tættere på at nå FN’s 17 bæredygtige verdensmål i 2030.

(Ud)dannet til bæredygtighed – ny fortælling om erhvervsuddannelser inviterer vi lærere og uu-vejledere til at ”lytte med” på erhvervselever og -læreres erfaringer med bæredygtig (ud)dannelse. Det er vores pligt at vende elevernes frygt til bæredygtige handlinger ikke mindst for deres egen skyld. Men vi har også brug for deres motiverede, kloge hænder og friske, kreative hjerner til at udtænke nye løsninger sammen med. Ikke deres frygtsomme magtesløshed.

 

Læs en opsummering af - eller hele rapporten ”(Ud)dannet til bæredygtighed – ny fortælling om erhvervsuddannelser” her: https://bit.ly/2Uv28Eg 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

UU-vejledernetværket er for alle, der arbejder i Ungdommens Uddannelsesvejledning eller interesserer sig for området. I samarbejde med UU-forum i Danmarks Lærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
278 andre er allerede tilmeldt
Vind hotelophold i julekonkurrencen

Så er det blevet juletid, og folkeskolen.dk har i den anledning en julekalender, hvor du hver dag frem til juleaften kan finde dagens låge-opslag med en præmie på vores Facebookside. Du er også med i lodtrækningen om hovedpræmien, hvor du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller. Tjek vores Facebookside hver dag i december for at være med!

Deltag i konkurrencen