Blog
0   6

Er PLC et sted?

Abonner på nyt om Helle Rahbek i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Det Pædagogiske Læringscenter behøver vel ikke nødvendigvis være et fysisk sted på skolen? Hvordan definerer man et PLC?

For mig betyder PLC et samarbejdsforum på skolen hvor vi, læsevejleder, matematikvejleder, AKT, medievejleder, skolebibliotekarer m.fl. i fællesskab med ledelsen samarbejder om at udfylde de vigtige og spændende opgaver bekendtgørelsen stiller op. Det giver en styrke og troværdighed over for kollegerne, at vi hver især er specialister på vores område. Skolebiblioteket er et fysisk sted under PLC.

Herning kommune lavede for et par år siden et udkast til vision, strategi og handleplan for PLC ud fra bekendtgørelsen. Den nåede dog ikke længere end til høringsfasen. Men vi brugte den på skolen som afsæt for drøftelser omkring, hvad vi ville med vores PLC på Højgårdskolen. Det har resulteret i, at vi har fået lavet funktionsbeskrivelser for de fleste af vejlederne. Vi har netop udarbejdet første udkast til et årshjul. Det hænger nu på lærerværelset, og vi har bedt kolleger om kommentarer til det. I det hele taget er årshjulet og funktionsbeskrivelserne et dynamisk værktøj som kan justeres år for år.

PLC’s opgave

PLC har altid formidlet viden om læremidler, kulturtilbud, konkurrencer og kampagner til elever og lærere. Med bekendtgørelsen har det pædagogiske læringscenter i dag fået en endnu mere central rolle. Læringscenteret skal understøtte børn og unges læring og trivsel, herunder blandt andet støtte det pædagogiske personale i planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisning og andre pædagogiske aktiviteter. Det er også gennem PLC ny forskningsmæssig viden og nye digitale muligheder gøres tilgængelig og sættes i spil. Det er for mig også væsentligt, at vi i dag i endnu højere grad er ledelsens samarbejdspartner i udmøntning af nye, profilstyrkende tiltag.

Artiklen fortsætter under banneret

Den enkelte skole må beslutte og drøfte hvilken organisering der giver mest mening for dem, når det handler om PLC. Skal det være en organisering der fysisk samler alle ressourcepersoner, eller en funktion hvor man samles efter behov? Under alle omstændigheder behøver PLC ikke være et fysisk sted. Det er langt vigtigere hvad PLC samarbejder om til gavn for elever, lærere og skole.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

PLC-netværket er for ansatte og andre med interessere for skolernes pædagogiske læringscentre. I samarbejde med Pædagogisk LæringsCenterForening. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
173 andre er allerede tilmeldt
Blog om PLC

Har du, eller nogen du kender, lyst til at blogge om det pædagogiske læringscenter?

Vi vil meget gerne have bloggere på netværket PLC, som vil dele ud af erfaringer, gode ideer og holdninger.

Søg om at få en blog, så kontakter vi dig hurtigst muligt til en uforpligtende snak.

Søg om at få en blog her