Debat
0   8

Hvad blev der af rytmikken?

tech eller teater?

Nostalgi kan bremse mange ting. Da jeg i går fandt en Radio 24/Syv dokumentar om rytmik- og musikguruen Lotte Kærså tænkte jeg umiddelbart at det var podcast nostalgi til øregangene. Jeg er vokset op med Lotte Kærsås sange og børneudsendelser på TV og hendes rytmer og børnesyn har præget mig. Men Lotte Kærså er blevet 90 år gammel, så jeg tænkte ikke der var meget nyt at hente ud over en tur down memory lane.

Wrong! En podcast senere var jeg beriget, oplyst og forundret. Lotte og hendes mand Poul var revolutionerende og progressive pædagoger og skolefolk i deres unge dage. Musik, rytmik og teater i kreativ forening og med udgangspunkt i børnenes egen verden og forståelse blev udviklet og afprøvet. Principper og pædagogik Lotte og Poul stadig tror på og praktiserer. Det fortæller de meget fint om i radiodokumentaren. Lotte har netop udsendt et nyt album, hvis man skulle have lyst til at synge og danse med de små.

Jeg blev også professionelt forundret som skolemand. Hvor er Lotte og Pouls pædagogiske idéer blevet af i skolen i dag? Jeg er med på at nogle af deres idéer vandt indpas og de var med til at gøre op med den sorte skole. Men i mit LinkedIn feed af undervisnings- og skolerelateret news støder jeg dælme ikke på mange # med rytmik, cirkus eller teater. Jeg kan til gengæld nærmest ikke komme til for nyheder om Tech og innovation eller bevægelse og motion.

Vi er bange for børn ikke bevæger sig nok og vi er bange for at falde bagud i teknologikapløbet. Bange er en dårlig katalysator for indhold i undervisningen. Kapløbet med Kina eller kapløbet mod den slanke krop kan ikke blive formålet med skolen. Laver vi noget i skolen bare fordi det er sjovt? Danser vi er det fordi det er sundt! Laver vi teater er det fordi det øver eleverne i sociale kompetencer og i udskolingen gud hjælpe mig om man kan lave noget der ikke retter sig mod prøverne! Måske det at noget er sjovt kunne blive et gældende pædagogisk og didaktisk argument?

Artiklen fortsætter under banneret

Medbestemmelse og fokus på krop og sind i en rolig ramme burde fylde mere i børns liv. Når skolerne bygger techlaboratorier kunne de måske også finde plads til et tilsvarende for sanser og rytmik? Det er nok ikke Lotte og Poul der tager det næste slæb, men jeg sætter min lid til at nye rytmik- og musikguruer udfordrer mig og min nostalgiske verden. Ind til da vil jeg fortsat synge "Jeg har lommerne fulde af kastanjer".

Link til radiodokumentaren "Kærsås børn": www.24syv.dk/programmer/24syv-dokumentar/53166842/kaersas-born

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Musiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Musiklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
612 andre er allerede tilmeldt
Vind hotelophold i julekonkurrencen

Så er det blevet juletid, og folkeskolen.dk har i den anledning en julekalender, hvor du hver dag frem til juleaften kan finde dagens låge-opslag med en præmie på vores Facebookside. Du er også med i lodtrækningen om hovedpræmien, hvor du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller. Tjek vores Facebookside hver dag i december for at være med!

Deltag i konkurrencen