Blog
8   4

Undgå brandslukning i klasseledelsen

Abonner på nyt om Specialpædagogik i praksis i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Når vi har fået sat en god ramme med indretning af klassen, kan vi også kigge på det sociale klassemiljø. Når jeg arbejder med en gruppe af børn og unge, der kan være udfordrede på deres sociale kompetencer, og måde at formulere sig på verbalt, så skal jeg være på forkant.

Mine tidligere erfaringer omkring frikvartererne var tit stressende som lærer. Jeg regnede tidligere med at slappe af på lærerværelset. Så fem minutter efter dukkede der en lærer op, og hentede mig fordi der var er konflikt med mine elever i skolegården. Jeg søger derfor nu altid at skabe aftaler i børnegruppen, for at komme på forkant med konflikter.

Det kommer ikke som en overraskelse for mig mere som garvet lærer, for det er netop i ustrukturerede situationer som frikvarteret, at det går galt med konflikter. Det kan skyldes elevernes manglende evne til at aflæse andre, men også at deres stressniveau altid er forholdsvist højt, og at en hel skolegård fyldt med larm er en stor mundfuld. Endvidere er elever med ADHD fx også udfordret på manglende affektregulering. Basalt set er det evnen til at sige ”pyt”. Så de har ikke altid en latenstid mellem tanke og handling. Det gælder især, hvis de er i en stressende ustruktureret situation. 

Artiklen fortsætter under banneret

Så det at lave ”legeaftaler” gælder også selv om eleverne i folkeskolen er lidt ældre. For jeg får både skabt en bro i forhold til at skabe kontakt og netværk børnegruppen imellem. Og endvidere får jeg sat en nødvendig struktur på frikvarteret også, som kan være en stor udfordring for elever med udviklingsforstyrrelser. 

I princippet drejer det sig om ledelse. Hvis vi i klasseledelse ikke skal lave brandslukning, gælder det om at komme foran hele tiden. Så på den led bliver det at skabe rammer for trivsel til klasseledelse, som trækker tråde til almindelig organisations- og ledelsesstrategi. For at citere Rane Willerslev da han overtager Nationalmuseet og siger: ”Lige nu er ledelse på Nationalmuseet brandslukning”. Det er meget hårdere at lave brandslukning som lærer, men så meget lettere at klasselede og være på forkant. 

 

Photo by South Grain on Reshot


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.021 andre er allerede tilmeldt
Vind hotelophold i julekonkurrencen

Så er det blevet juletid, og folkeskolen.dk har i den anledning en julekalender, hvor du hver dag frem til juleaften kan finde dagens låge-opslag med en præmie på vores Facebookside. Du er også med i lodtrækningen om hovedpræmien, hvor du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller. Tjek vores Facebookside hver dag i december for at være med!

Deltag i konkurrencen