Blog
0   0

Når klassen samarbejder om sundhed

Abonner på nyt om Kost, motion og sundhed i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

At være en del af et fællesskab er særdeles vigtigt for vores sundhed - det gælder uanset, om vi er 7 eller 90 år. Men hvordan arbejder vi med fællesskabet på en legende og let måde i klassen?

Der har været zig-zag’et, eleverne har været flyvende, der var været aktiviteter i selvsving… måske kender du skolernes sundhedsuger i uge 39-41 som en årelang tradition med nyt tema hvert år til at sætte fokus på sundhed og bevægelse på den sjov og utraditionelle måde.

90 % af landets skoler deltog  i 2018 med knap 400.000 skolebørn i 0.-10. klasse – måske har du og dine klasser været med? Tilbuddet findes ikke mere, da fondsmidlerne udløb ved udgangen af sidste år, men UC SYD og videncenter KOSMOS, som har stået for ugerne, tænker i nye muligheder fra 2020.

Indtil da finder du materialet fra seks års sundhedsuger på http://www.aktivaaretrundt.dk/inspiration, og her er masser af inspiration til nemme og inspirerende aktiviteter med lærervejledninger.

Undervisningsmaterialet er bygget op, så det bidrager til udvikling af elevernes engagement, lyst og mod til at koble viden om sundhed med hverdagens udfordringer. Det er dialogbaseret og sætter gang i drøftelser som værdier, normer, rettigheder og ansvar. For hvad er sundhed og hvornår trives vi? Hvordan hænger det sammen med vaner, som ikke er sådan lige at sige farvel til? Hvad betyder de omgivelser, vi har i familien, i skolen og i byen, hvor vi bor? Og hvad betyder fællesskabet i at trives og have det godt? Materialet sætter klassen i centrum og lader eleverne arbejde i fællesskab med at finde handlemuligheder.

Artiklen fortsætter under banneret

Således tages der i materialet udgangspunkt i det brede og positive sundhedsbegreb, sådan som det anbefales i Fælles Mål for sundheds-og seksualundervisning og familiekundskab. Betegnelsen ”bredt” indikerer, at både livsstil (den måde vi lever på) og levevilkår (de miljø- og samfundsmæssige rammer, vi lever i) har betydning for sundheden. Betegnelsen ”positivt”, fordi sundhed ikke alene skal defineres ved en nagation – det, vi ikke ønsker: sygdom – men også det vi ønsker positivt til stede: livskvalitet og velvære.

Ud over materialet til sundhedsundervisningen findes der som bonus en række materialer med ideer til bevægelse i undervisningen samt powerpauser.

Næste blogindlæg kommer til at handle om en europæisk database, som tilbyder gratis adgang til helt konkrete aktiviteter til sundhedsundervisningen.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Ernæring og sundhedsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for madkundskab, sundhed og ernæring. I samarbejde med Foreningen for madkundskab.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
4.340 andre er allerede tilmeldt

Idrætsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
5.430 andre er allerede tilmeldt