Blog
0   18

Passer du ned i kassen?

Abonner på nyt om Malene Larsen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Jeg vil gerne tegne et billede af, hvem jeg er. Jeg er en kvinde på 37 år. Jeg er mor, kæreste, lærer, veninde og kollega. Jeg elsker mit arbejde, hvor jeg underviser og vejleder i dansk som andetsprog. Jeg er vild med mennesker, bøger, rejser og chokolade. Jeg spiller badminton på et niveau under begynder og jeg elsker at synge - helst uden publikum.

Hvis jeg fortsatte beskrivelsen om mig, ville jeg på et tidspunkt komme til det faktum, at jeg er dansker, jyde, født som skibonit og godt i gang med at integrere mig som nordjyde. Jeg ville også betegne mig selv som kristen, selvom jeg egentlig vægter værdier højere end religion.

Min historie er unik, fordi den beskriver mig som menneske. Heldigvis er vi alle udstyret med unikke historier og hvad vi vælger at fremhæve er individuelt og kan ikke kategoriseres. 

Alligevel har vi tendens til, på baggrund vores kulturelle forforståelser, at begrunde adfærdsmønstre og læringsstrategier ud fra kultur og opværksvilkår. 

“Han respekterer ikke sin lærerinde - sikkert fordi han er muslim og opdraget i en kultur med mandlig dominans”

Artiklen fortsætter under banneret

“Hun har svært ved fortolkningsopgaver, sikkert fordi hun i Vietnam har gået i en resultatorienteret skole”

Naturligvis er det vigtigt at være opmærksom på kulturelle vilkår, som kan have betydning for elevernes personlige udvikling. Men hvis vi pr. definition kobler en bestemt adfærd til kultur eller religion, lukker vi samtidig døren for at se andre muligheder. Ligeledes klister vi et mærkat på barnet, som det muligvis ikke selv identificerer sig med.  

Som lærere og pædagoger i skolen, er det vores vigtigste opgave at skabe rum for at alle elever føle sig anerkendt og respekteret for dem de er, og derved skabe ligeværdige muligheder for udvikling socialt og fagligt.

Gennem interkulturel pædagogik skal vi se forskelligheder som ressourcer. Vi skal give plads plads til forskelligheder uden at cementere dem. Vi skal give mulighed for at alle børn kan identificere sig med undervisningens faglige indhold og lade dem inddrage deres hverdagserfaringer og påtage sig identiteter, som de føler sig hjemme i.

Og ja, jeg er stolt af at være dansker. Men der findes andre kasser, som jeg føler beskriver mig bedre, og hvor jeg, i situationer, føler mig mere hjemme.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket Dansk som andetsprog er for alle, som underviser i dansk som andetsprog eller har interesse for undervisning af flersprogede elever og nyankomne. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
318 andre er allerede tilmeldt