Blog
0   7

Frit valg af fællesfaglige fokusområder - men følg faghæftets kriterier

Abonner på nyt om Astra-bloggen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Værd at vide inden naturfagsteamets årsplan gøres færdig: Kravene omkring de fællesfaglige fokusområder er ændret i den nye læseplan. Det betyder større frihed til at vælge, hvilke fællesfaglige forløb der skal integreres i den fællesfaglige årsplan. Samtidig kræver det kendskab til de nye kriterier for fællesfaglige fokusområder, der udfoldes i de nye læseplaner.

“Åh, vi har ikke plads til På rejse i rummet i 9. klasses årsplan...”

“...for vi skal jo nå mindst fire af læseplanens seks fællesfaglige forløb, og klassen har kun haft Drikkevandsforsyning for fremtidige generationer. Så i år skal 9. klasse have tre andre fra læseplanen, hvis vi skal leve op til kravene.”

Nej, lige denne bekymring blandt 9. klasses naturfagslærere er nu en saga blot. For med de nye læseplaner ophører kravet om, at den enkelte klasse skal have været igennem fire ud af seks fællesfaglige fokusområder fra den gamle læseplans liste. De seks efterhånden velkendte fokusområder optræder fortsat i læseplanen, men som et forslag.

“Skal der så slet ikke undervises fællesfagligt mere?”

Artiklen fortsætter under banneret

Jo, det skal der i dén grad! Det ligger stadig fast, at der i løbet af 7.-9. klasse skal gennemføres mindst seks fællesfaglige undervisningsforløb. Og har jeres team gode erfaringer med fx Teknologiens betydning for menneskers sundhed og levevilkår, så er der intet til hinder for at fortsætte med det forløb. Vid blot, at der samtidig med den øgede frihed til at vælge, hvilke fællesfaglige undervisningsforløb, der skal være i årsplanerne for naturfagene, er indført tre kriterier for fællesfaglige fokusområder. Fokusområderne skal bygge på mindst to af kriterierne:

  • Inddrage elevernes egne undersøgelser i lokalområdet
  • Inddrage elevernes arbejde med teknologi
  • Inddrage interessemodsætninger, så eleverne får mulighed for at tage stilling.

Det kan man læse mere om i læseplanen på siderne 28-29 i de nye faghæfter for både biologi, fysik/kemi og geografi. 

“Tror I selv, vi når at læse de nye faghæfter - de er i omegnen af 100 sider lange?!”

Nej, det er der nok ikke ret mange, der har tid til på én gang. Men selve læseplanerne er nye, og de er bindende (så snart de er vedtaget i den enkelte kommune) og således need to know. Sidder man og skal slå de sidste søm i årsplanerne for udskolingsnaturfagene, er det værd at vide, at det er læseplanens kapitel 5 Udviklingen i indholdet i undervisningen, at de nye retningslinjer om det fællesfaglige slås fast. 

Undervisningsvejledningen er i sagens natur vejledende og kan læses som et opslagsværk, der kan tages i de bidder, der viser sig relevante i fagteamets arbejde i løbet af skoleåret. 

Læs mere på Astras blog fra 15. august, se EMUs omtale af de nye frihedsgrader i fællesfaglige fokusområder og dyk selv ned i de nye faghæfter.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.356 andre er allerede tilmeldt