Blog
0   6

Det stille sind

Abonner på nyt om Specialpædagogik i praksis i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Det at arbejde med stilletid, meditation, mindfulness eller hvad man nu kalder det, kan være en god måde at arbejde med at sænke elevernes arousalniveau. På samme måde, som at arbejde udefra og ind med det enkle klasserum, kan vi arbejde indefra og ud med stilletid.

Hvis det ikke kan lykkes at skabe orden i det udenom eleverne, for at give dem ro indeni, kan vi arbejde den anden vej. Øve eleverne i at få et stille og roligt sind, så eleverne kan lære at være afslappede, selv om der er rod rundt om dem.

For alle bliver stressede i løbet af en almindelig dag. Vi får forskellige stimuli, der får vores arousal til at stige. Det kan være vi kommer lidt for sent op, cyklen punkterer, vi har en konflikt med en osv. Alle de små input får vores arousal til at stige. Man siger indenfor fagsproget, at man bliver high aroused. De fleste kan klare de små bump, der er på vejen, og blive low aroused igen.

Artiklen fortsætter under banneret

Men for nogen er det svært, da de har en høj arousal i forvejen. Så skal der ikke så meget til før det vælter, og der bliver kaos. Der kan stilletid, meditation, mindfulness, yoga eller en anden aktivitet, være en hjælp til at sænke arousal. Hermed kan eleverne få et større beredskab til at klare de udfordringer der kommer udefra.

I et nyere forskningsresultat fra medicalxpress nævnes det blandt andet, at læringen øges, og der er mindre stress. medicalxpress.com/news/2019-08-reveal-benefits-mindfulness-middle-school.html

Derfor kan det at sætte stilletid af, i løbet af en skoledag, være en god ide. Især for den elevgruppe, der i forvejen er belastet på deres stressbarometer. Et godt tidspunkt er midt på dagen, da der på det tidspunkt har være mange stimuli. Hvis eleven skal kunne klare resten af dagen, er det et godt tidspunkt at sænke arousal på. 

 

Foto: Tatiana Maramygina/Reshot


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
9.424 andre er allerede tilmeldt