Blog
1   9

Fortællingen i undervisningen

Abonner på nyt om Folkeskolens religionsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Kan og skal man fortælle i overbygningen? Er det spild af tid eller lærer de noget?

Når jeg tænker tilbage på kristendomsundervisningen i de små klasser, husker jeg en masse historier. Historier om et barn, der skulle deles med et sværd og floder, der kom buldrende. Jeg kan huske himlen blev sort af græshopper, og vandet blev blodrødt.

Jeg kan genkalde mig de indre billeder, jeg fik, når læreren stod ved tavlen og fortalte.

De store klasser

Havde vi kristendomskundskab efter 3. 4. klasse? Det havde vi sikkert, men jeg husker det ikke. Det har ikke gjort det samme indtryk, som fortællingen gjorde.

Artiklen fortsætter under banneret

Men hvor blev fortællingen af? Er den forsvundet i portallæring, bogsystemer og målbar læring?

Fortælling med de ældste

Det faktum, at jeg selv kan huske det, der blev mig fortalt for noget, der ligner fyrre år siden, siger mig, at fortællingen kan noget helt specielt. Men hvorfor bruger vi det så ikke i overbygningen?

Sæt sig selv i spil

Hvis en fortælling skal være god, skal fortælleren kunne historien. Og ikke bare som den står. Man skal have analyseret og fortolket den, og så skal man overveje, hvordan man vil videregive den. Hvordan vil jeg bruge stemmen og kroppen? Skal der skrues op eller ned for mimikken? Uanset hvordan man gør, er man nødt til at bruge sig selv, hvis fortællingen skal være troværdig. Det er måske det, der stopper os? Måske bliver vi for blufærdige?

Bibelske fortællinger

Jeg er begyndt at fortælle de bibelske fortællinger, når vi skal bruge dem i undervisningen. Ex bliver patriarkfortællingen mere tilgængelig for eleverne, når de kan høre den, end når de skal læse adskillige sider i Bibelen. Det betyder selvfølgelig ikke, at de aldrig skal læse en religiøs tekst selv. Men de læser rigeligt i forvejen. Nogle gange sker der noget i fortællingen, som kan bryde en almindelig undervisningsdag – også i overbygningen.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Religionsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Religionslærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
922 andre er allerede tilmeldt