Lærer til lærer

Udviklende, motiverende og sjovt

Hvordan kan vi kommunikere klogt på de sociale medier? Kan vi skabe et behov for at blive fulgt?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

”Du skal forestille dig du er del af et lille orkester og gerne vil invitere andre med, fordi du ved orkesteret kan noget særligt”, starter vores workshop om kommunikation.

Jeg er med på vores årlige nordiske eTwinning ambassadørmøde sammen med netværket fra Danmark, Norge, Sverige, Island og Finland og vores chefer i de fem landes undervisningsministerier. Vi er ca. 40 personer til stede, og mange af os kender hinanden gennem årelangt samarbejde. Så godt selskab, faglig kvalificering og spændende oplevelser.

Alle elever skal være del af digitalisering og internationalisering.

Som altid er måder at få skoler og lærere til at opdage og bruge eTwinning et at vores store punkter.

’Vores orkester’ kan noget særligt, fordi alle elever skal være del af digitalisering og internationalisering.

Oplægget om kommunikation vender det hele på hovedet. Tænk, hvis vi ikke starter med at bombarderer folk med informationer om hvad eTwinning er og kan, men i stedet ser på de populære youtubere - der ikke er opsøgende men omvendt får flere og flere følgere….

Hvordan kan vi skabe nysgerrighed og et behov hos folk for at være del af noget, der er lidt sejt?

Det bliver til spændende diskussioner om at bruge billeder på en ny måde - at turde være personlig i sin formidling og arbejde med at vise følelser frem for blot teksttunge informationer, at turde posere på fotos og bruge humor for at få budskabet frem. At få folk til at identificere sig. Kan man fange folk, vil de af sig selv søge informationerne. Der blev også drøftet, hvordan vi bevidst kan bruge og koordinere forskellige medier til at forstærke hensigten.

Hvad vil jeg sige? Til hvem? Og hvordan skaber jeg et behov for at ’følge’ mig?

Især sidstnævnte en helt anden måde at tænke ’formidling’ på… men det giver mening - for er interessen og behovet vækket - så er man.

’Orkesterets’ budskab er:

eTwinning er udviklende, motiverende og sjovt - og alle fag og alderstrin inviteres til at være med.

Har man brug for hjælp til at komme i gang eller løse udfordringer, kan man altid hive fat i en af Ambassadørerne - de er til for det samme.

Læs mere om eTwinning her: www.etwinning.dk

Fotos: 1. Min søde eTwinning kollega ambassadør Birgitte og 2. Hele det danske eTwinning Ambassadørkorps