Forskning Undervisningsmiljø
8   19

Bedre lys => 12 procents fremgang i matematik

En ny dansk undersøgelse viser klar sammenhæng mellem typen af belysning i klassen og elevernes matematikpræstationer. Udenlandsk forskning bekræfter sammenhængen og antyder også en positiv effekt på læsning.

Forskere på Danmarks Tekniske Universitet har i en endnu ikke offentliggjort undersøgelse påvist at forbedringer af både lys, akustik og luftkvalitet i et klasselokale har en større effekt på elevernes koncentration og opmærksomhed end summen af de tre delelementer lagt sammen. Det er med andre ord en synergieffekt, hvor resultatet bliver boostet, hvis både lys, luft og lyd i et klasselokale er i orden.

Men den samme undersøgelse viser, at bedre lys alene kan rykke eleverne markant i matematik, hvor en forbedring af lyset har givet tolv procents fremgang.

"Inden for matematik har lys faktisk en ret stor positiv effekt" fortæller lektor Christian Anker Hviid fra DTU byg, som står bag undersøgelsen.

Det er fire klasselokaler på privatskolen Byens Skole i Valby ved København, der er blevet renoveret og hvor eleverne er blevet testet før og efter, så resultaterne kunne sammenlignes. I alt har 92 elever medvirket i undersøgelsen.

Artiklen fortsætter under banneret

'Matematiklys' giver 12 procents bedre resultater

"Producenten (af de lamper, der er blevet installeret i klasselokalerne ved renoveringen, red.) kalder faktisk også lyset for matematiklys, og vi synes godt vi kan se hvorfor i vores resultater. Vi har kunnet set at de vinder helt vildt meget, hvis vi først giver dem bedre belysning".

Elevernes præstation i matematik er blevet målt ved at de har skullet løse simple gange- og minusopgaver. Det er ikke den mere kreative side af matematikfaget, der er blevet kigget på.

"Vi måler simpelt hen hvor mange de når, og hvor mange af dem, de har rigtige", siger Christian Anker Hviid.

"Og de når simpelthen flere, godt nok med nogenlunde lige så mange fejl, men fejlene udgør jo så en mindre procentdel af de løste opgaver".

Med andre ord, hvis eleverne før matematiklyset blev installeret i klasseværelset, nåede at lave 100 rigtige opgaver, vil de på samme tid have 112 rigtige opgaver med matematiklyset tændt. Når luftkvaliteten også var i orden, fik de i gennemsnit løst 115 af opgaverne korrekt indenfor samme tidsramme.

Matematik er det eneste testede fagområde, hvor lyset gav signifikante resultater i undersøgelsen.

Matematiklys er blåt

Det er firmaet aereNmore der har stået for indeklimarenoveringen af Byens skole. Projektleder Uffe Jespersen fortæller, at undersøgelsens resultater er i tråd med, hvad firmaet hører fra sine leverandører. Bedre lys - eller rettere farven og styrken på lyset - påvirker matematikpræstationerne positivt .

HVad gør blåt lys ved hjernen?

Solens morgenlys er koldt og blåligt, og kort fortalt virker blåt lys fremmende på  læsning og matematikpræstationer, fordi den menneskelige hjerne er skruet sammen til at skulle være opmærksom og skærpe sine sanser efter en lang nats søvn. Modsat, i meget varmt lys, som det kendes fra dagslys om eftermiddagen og aftenen, opfatter hjernen som et signal om at slappe af og gøre sig parat til at sove. Det er af denne grund, at de fleste søvnforskere anbefaler at man holder sig fra skærme - som udsender blåt lys - i timerne før man går i seng, og at moderne tablets og mobiler ofte har filtre, som kan slås til, hvis man ønsker at bruge dem om aftenen.

"Det som virker i forhold til matematik er lysets farve og styrke. Man skal have en meget kølig farve - nærmest som man ville have i et laboratorium - for at få en effekt på den del af hjernen, man bruger til at løse matematikopgaver", fortæller han til folkeskolen.dk

"Det er ikke et specielt hyggeligt lys, men det er det man skal have, hvis man skal præstere i matematik. Så må man, sagt lidt i sjov, hygge sig, når man kommer hjem", siger han.

Forskning fra udlandet bakker konklusionen op

DTU Bygs nye undersøgelse har et forholdsvist lille datagrundlag, man der er temmelig meget udenlandsk forskning, som bakker konklusionen op. En amerikansk undersøgelse af over 21.000 elever skoler i tre forskellige skoledistrikter viste for eksempel, at godt lys kunne gøre elevernes matematikpræstationer op til 20 procent bedre.

Talrige udenlandske undersøgelser har vist, at også elevernes læsning kan forbedres markant med lysforholdene i klasselokalet. Føromtalte amerikanske undersøgelser har for eksempel vist at elevers læsning kunne forbedres med op til 26 procent i det rette lys. I den omtalte undersøgelse indgik klasselokaler helt uden dagslys (hvilket en overgang blev betragtet som god pædagogik i USA),  og/eller primært oplyst med gammeldags lysstofrør, som notorisk giver dårligt lys. Resultaterne af den undersøgelse kan derfor ikke direkte overføres til danske forhold, men mange andre undersøgelser peger i samme retning: Godt lys giver bedre elever.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.791 andre er allerede tilmeldt

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.930 andre er allerede tilmeldt