Blog
0   7

Det enkle klassemiljø

Abonner på nyt om Specialpædagogik i praksis i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Det at bevare enkelhed i klassen, er noget der kan give ro, modsat et rum med for mange visuelle og auditive stimuli. Så prøv at undgå regler ved bordene og tavlen. Det giver informationsoverload. For det er svært at bevare overblikket hvis der er for mange input. Så sloganet: ”Keep it simple”, fra reklamebranchen, fungerer også her.

På samme måde som vi kan give anvisninger for at få ro i min tidligere artikel, kan vi operere på et andet felt i forhold til at skabe rammer i klassen der giver ro.

Jeg tænker her på det fysiske klassemiljø. Forenklet kan man som lærer enten starte indefra og ud, fx gennem mindfullness. Men man  kan også operere udefra og ind, og det er det der er sigtet her. Udefra. Vi kan arbejde med klasserummet.

Artiklen fortsætter under banneret

For et stille og roligt klasselokale, uden alt for mange visuelle og auditive indtryk kan også skabe ro i sindet.  Tankerne bag et roligt klasselokale er, at alt for meget rod udenfor kan give rod ”indenfor”. 

Hvis man har opmærksomhedsforstyrrelser, eller bare generelt er let afledelig kan det være svært med for mange stimuli. Det er vores orienteringsrefleks der bliver aktiveret når der er en lyd, noget der bevæger sig eller et eller andet visuelt stimulerende. Orienteringsrefleksen er meget fin, når man nu boede på savannen i sin tid. Der kom en måske tiger ind fra siden. Så blev refleksen aktiveret. Det ligger indbygget i vores reptilhjerne. Men der er ikke så mange tigre nu om dage, men refleksen er der stadig! Den bliver for øvrigt også aktiveret, når vi lige er på Facebook og der popper noget nyt op, eller i et computerspil. Det er helt fint med koncentrationen i disse situationer, også for børn med fx ADHD. Refleksen bliver bare en ulempe, når vi snakker læringsmiljøet. Derfor skal vi indrette mere enkelt, for ikke hele tiden at aktivere denne refleks.

Det er den orienteringsrefleks der kan give elever stress, hvis der er for mange stimuli.  A´et i ADHD står for attention. Altså opmærksomhed, og også let afledelighed for opmærksomheden. Så hvis der er for meget input, bliver barnet eller den unge udfordret. Så ”Keep it simple” i klassen.

 

Foto: schantalao on Reshot


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.018 andre er allerede tilmeldt
Vind hotelophold i julekonkurrencen

Så er det blevet juletid, og folkeskolen.dk har i den anledning en julekalender, hvor du hver dag frem til juleaften kan finde dagens låge-opslag med en præmie på vores Facebookside. Du er også med i lodtrækningen om hovedpræmien, hvor du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller. Tjek vores Facebookside hver dag i december for at være med!

Deltag i konkurrencen