En hjælpende hånd til alle skolens fag

Hvad rører sig inden for dine fag? Hvad siger de nye læseplaner? Og hvor får du gode råd fra erfarne kolleger? De faglige netværk på folkeskolen.dk er de seneste år rykket endnu tættere på hverdagen som lærer i folkeskolen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Religion er et lille fag i folkeskolen, og det er ikke nemt at få faglig sparring på skolen. Som faglig rådgiver oplever jeg, at kolleger rundt­om i landet er glade for et sted, hvor de kan finde inspiration, og hvor de kan debattere faget med hinanden«.

»Billedkunst får ikke lov til at fylde så meget i folkeskolen, men det har stor værdi især i forhold til dannelsesopgaven. Som faglig rådgiver og lærer er det inspirerende at få lov til at skabe fokus og sætte faget på dagsordenen flere gange om måneden og på den måde være med til at bevare fagets kvaliteter og vigtige rolle på skemaet«.

Religionslærer Janne Skovbjerg og billedkunstlærer Sarah Urgaard er to ud af en voksende gruppe af lærere, som bruger de faglige netværk på folkeskolen.dk - både for at holde sig ajour med deres fag og for at dele ud af egne erfaringer fra klasselokalet.

På de faglige netværk finder lærere inspiration til forløb, hører om nye læremidler og bliver kloge på forskning inden for deres fag. Det er også her, de skolepolitiske udspil fra Christiansborg og kommunerne debatteres.

De seneste tre år har de faglige netværk gennemgået en markant udvikling med støtte fra LB Foreningen. Det har været med til at give netværkene bedre rammer - hvad angår både indhold, brugerfunktionalitet og udbredelse. I dag står de faglige netværk for 40 procent af det samlede antal sidevisninger på folkeskolen.dk. For to år siden var det tal kun 25 procent.

Når stadig flere lærere følger med på deres fags netværk, skyldes det ikke mindst en redaktionel satsning på at give lærerne brugbart indhold. For at blive klogere på, hvad læserne ønsker sig af de faglige netværk, gennemførte Folkeskolen en analyse af sidevisningerne på alt indhold på netværkene i efteråret 2018. Undersøgelsen viste, at læserne er glade for at blive opdateret på nyt om deres fag og klædt på til at overholde nye krav, de vil have kritiske artikler om udfordringer på deres fags område samt håndgribelige ideer og konstruktive guider, som de kan overføre til egen undervisning.

Lærere, der følger de faglige netværk, fik allerede sidste år mulighed for at få skræddersyede nyhedsbreve om deres fag sendt direkte til deres indbakke hver anden uge - eller dagligt, hvis de vælger det. Nyhedsbrevet klæder modtageren på med alt, der er sket på fagets område siden sidst, og giver mulighed for at fagnørde uden også at få nyheder om skolepolitik og kommunale budgetforhandlinger med i nyhedsbrevet. Fagenes nyhedsbreve er især populære blandt yngre lærere.

Et levende bloggerunivers

Artiklerne på de faglige netværk skriver Folkeskolens journalister, der hver især følger med i to til tre af skolens fag. Men det meste indhold kommer faktisk fra folkeskolelærere, forskere, undervisningsforlag, konsulenter og undervisere, som alle bidrager med relevant indhold i blog- og debatindlæg.

Sarah Urgaard er således også Folkeskolens faglige rådgiver i billedkunst og bindeled til redaktionen. Samtidig er hun en af folkeskolen.dk's næsten 200 aktive bloggere. På Sarah Urgaards blogs kan man for eksempel læse hendes indlæg: »Når tid er en mangelvare«, »Artbooks til de kreative øvelser« og »Indretning af det kreative faglokale«.

Du kan tilmelde dig de faglige netværk, du ønsker at følge, og vælge nyhedsbreve på: folkeskolen.dk/fag