Debat

Visioner for DLFø - et tilbageblik

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ansporet af artiklen om konferencen 'Visioner for DLF' i Folkeskolen nummer 48 har vi som deltagere på konferencen under udviklingsprojektet behov for at videregive vores oplevelser og eftertanker. De fysiske rammer fejlede ikke noget, da blomsten af DLF's yngre kredsstyrelsesmedlemmer og tillidsrepræsentanter var samlet i et par døgn for at diskutere fremtiden efter den velkendte opskrift - oplæg, gruppearbejde og plenum.

Specielt gruppearbejdet var udbytterigt med mange diskussioner om politik, værdier og visioner (troede vi) - arbejdsiveren var stor, og glemt var pauseaftaler - kaffen blev indtaget til arbejdet! Derfor meldte frustrationerne sig, da arrangørerne af konferencen i deres vurdering af arbejdet lod pilen pege i retning af dumpet. Vi sad med følelsen af at have svaret forkert, vi havde ikke været visionære nok. Vi blev angrebet for, at hverdagen havde fyldt meget i grupperne, og at vi slet ikke havde anvendt brainstorm. Vi havde kort sagt ikke tænkt alternativt nok.

Far var ikke vred, han var skuffet!

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Vi lod et blik falde på opgaverne igen. Jo, vi havde læst rigtigt. I de bundne gruppeopgaver var det klart pointeret, at vi skulle relatere vores forventninger og fordelene ved DLF til vores aktuelle arbejdssituation.

Kære farmand, måske er der noget, vi helt har misforstået, men så må du lære betydningen af dine egne ord om, at det drejer sig om at forstå, hvordan mennesker forstår!

Bagefter har vi undret os over, at man havde indbudt så mange unge, fagligt aktive til at give deres bud på DLF's fremtid tilsyneladende uden at give plads til dette formål. Men vi har lært, at vi skal være positive, fremadrettede. Der eksisterer nu ikke længere problemer - kun udfordringer! Derfor ser vi det også som en udfordring at få Dafolo til at forstå, at hvis man ønsker visioner i de højere luftlag, så skal man ikke binde folk til jorden. Et par ord fra et af Börje Lindbloms oplæg hænger dog ved: 'Udvikling kræver mod' og 'respekt for intuitionen'. Vores umiddelbare intuition var dog, at mod præcis var, hvad Dafolo havde manglet, da de planlagde konferencen!

Vi kan støtte ideen med bundne opgaver, specielt i forbindelse med gruppearbejde, for der kommer sjældent noget virkeligt kvalificeret ud af fristil. Vores overlevering af erfaringerne med fristil kommer desværre lidt for sent til Dafolo, der gør megen brug af genren i postkort og omvendte scenarier.

Hvis man virkelig ønskede at høre de unges uspolerede visioner, før de har været igennem DLF's standardfilter, må man sætte spørgsmålstegn ved gruppesammensætningen. Her deltog rutinerede hovedstyrelsesmedlemmer og sekretariatsfolk, der var hyggelige og sjove og opkvalificerede givet enhver diskussion. Men der må være nogen af 'de erfarne', der ønsker sig nye taletidskort i julegave. Til sidst en varm hilsen til Astrid Schjødt Pedersen for din opsang. Vi unge skulle oprette netværk (vi var allerede i gang!), komme med udspil og skrive debatindlæg. Vi har hørt efter i timen og lavet vores lektier. Vi har taget initiativ til UNG-AKA, som frit og uden begrænsninger vil lade sig ytre i Folkeskolen .

Hvis far er skuffet, håber vi, mor bliver glad!

Tina Taarsted

kredsstyrelsesmedlem, Herlev

Steen Clausen

kredsstyrelsesmedlem, Gladsaxe