Blog
2   3

Kristendomskundskab, et farligt fag!

Abonner på nyt om Hans Krab Koed i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

»Tænk, hvis der havde været en rollemodel på skolen dengang, som jeg kunne spejle mig i«. Sådan inspireret af lærerstuderende Michael Bjerring, som citeres i Folkeskolen 15. august. Tænk hvis der havde været, tænk hvis kristendomskundskab ikke var så heteronormt!

 

Der findes så mange kønsstereotyper i folkeskolen 🏳️‍🌈

Kristendomskundskab er det værste fag, når det kommer til familienormer.

Hvorfor kan man arbejde så kristisk med bibelens skabelsesmyter, når man helt glemmer at bearbejde de familiebilleder. der tegner sig i bibelen.

Artiklen fortsætter under banneret

Jo, siden 1970 erne har forskere ganske vist flere gange peget på, at Jeusus nok elskede Johannes; men egentlig kun som en afvigelse; og vi teologer har haft travlt med at påpege, at Jesu budskab ikke handler om sex eller med et nutidigt begreb.: Kønsidentitet.

Men ”Tænk, hvis der havde været en rollemodel på skolen dengang, som jeg kunne spejle mig i”.

Måske i Bibelen. Historien om venskabet mellem kong David og Jonathan hørte vi aldrig om; og jeg kan fortælle, mine lærerstuderende har heller aldig hørt om det.

Vi analyserer og kritiserer skabelsesberetningen; men fortællingerne om Abraham og Sara og deres heteronorme relation sættes der aldrig spørgsmålstegn ved. Ligesom Adam og Eva repræsenterer de og alle andre par en traditionel familie, som undervisningen legitimerer.

Vi har egentlig heller aldig øjne for de kvinder i bibelen, som markerer sig selvstændigt.

Kristendomskundskabundervisningen bidrager på værste måde til at reproducere et patriakalt kønssterotypt heteronormt samfund.

Det er ekstra problematisk, fordi der stadig blandt mange studerende og kommende lærere er en tendens til at tage bibelen bogstaveligt, hvad enten man afviser religon eller tilslutter sig.

På den måde bliver kristendomskundskabundervisningen det rene opium for et opgør med kønsidentiteter. Men faget har potentiale til at være dynamit, hvis bare man finder de alterantive fortællinger.

Hvor mange undervisere i lærerudddanelsen bruger fx tid på: "The Secret Gos­pel of Mark."

Nu er der heeldigvis kommet en Ph.d. afhandling til forsvar i Finland der mener at det er ægte - og det lige før Pride. Evangelietilføjelsen kan (og bør) læses her: gnosis.org/library/secm.htm Ph.d.-afhandlignen beskrives her:www.helsinki.fi/…/doctoral-dissertation-the-secret-…

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Religionsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Religionslærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
4.304 andre er allerede tilmeldt