Skærmbillede fra det nye undervisningsmateriale Digital Start

Gratis undervisningsmateriale om offentlig digitalisering

Lærerne efterlyser konkrete redskaber til undervisning i digitale indgange til det offentlige som for eksempel NemID og borger.dk. Det oplever Center for Digital Dannelse, der sammen med Digitaliseringsstyrelsen står bag det nye undervisningsmateriale Digital Start.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Svundne er for længst de tider, hvor man stod i kø på Borgerservice for at melde flytning eller bestille nyt sygesikringsbevis. I dag foregår stort set al kontakt med det offentlige digitalt, og det stiller nye krav til borgerne.

"Vi oplever, at der er kommet øget fokus på at danne eleverne til en videre tilværelse som borgere i et digitaliseret samfund. Det findes der en del materialer til, men de er spredt for alle vinde", siger projektleder Helene Haugaard fra Center for Digital Dannelse, der har udviklet det nye materiale i samarbejde med Digitaliseringsstyrelsen.

Bred debat skal bane vejen for ny digitaliseringsstrategi for skolen

Hun tilføjer:

"Meningen med det nye materiale er at skabe nysgerrigheden og levere en indgang, der linker videre ud til diverse digitale løsninger i stedet for at lave en lukket løsning, hvor man måske lærer noget, men ikke kan sætte teorien i spil i praksis".

Unge kan godt - men ikke se hvorfor de skal

Kernen i materialet er en quiz, hvor eleverne kan teste deres viden om diverse digitale indgange til det offentlige, fremfor at guide dem i hvordan de konkret anvendes.

"Der er masser af hjemmesider og online-guides, der udførligt instruerer i, hvordan man rent praktisk får aktiveret sit NemID, testet skatteoplysninger korrekt ind og så videre. Så det indeholder materialet ikke", siger Helene Haugaard.

Mål for nyt fag har lixtal 89

"Der er mange unge, der rent praktisk ikke har svært ved at gennemskue, hvordan man bruger de digitale indgange til det offentlige, men de har svært ved at se, hvilken relevans de har for dem. Digitaliseringsstyrelsen efterspurgte derfor et sjovt, interaktivt materiale, der kan skabe interesse hos eleverne".

"Derfor har vi valgt at lave et materiale, der indeholder et quiz-element, så eleverne kan se, om de ved så meget, som de tror, de gør. Det giver samtidig gennem anonym data Digitaliseringsstyrelsen et indblik i, hvad de unges brugspraksis egentlig er, så de kan gøre deres portaler mere brugervenlige fremadrettet".

Kan tænkes ind i større forløb

Helene Haugaard mener, at materialet med fordel kan inddrages i forløb i dansk, matematik eller samfundsfag.

"Materialet kan godt stå alene, men vi tænker, at det med fordel kan tænkes ind i en større kontekst. Hvor man for eksempel kan tale om renter og skat i matematik eller digitalt medborgerskab i samfundsfag", siger hun.

Ny rekord i sæt-det-på-skoleskemaet-forslag

Hvorfor er det egentlig skolens opgave at lære eleverne at bruge NemID? Er det ikke noget, man burde få med hjemmefra?

"Det optimale er, at det er en opgave, skolen og hjemmet løfter i fællesskab. Men vi ved også, at hvis man giver eleverne et fælles udgangspunkt, får de bedre forudsætninger for at kunne hjælpe og støtte hinanden senere hen".

"Det er ikke alle elever, der har samme resurser derhjemme. Det er ikke alle forældre, der har lige godt styr på offentlige digitale løsninger. Og så er det godt at have en sekundær resurse i form af undervisningen i skolen".

Projektet skydes i gang med fem gratis workshops, som Center for Digital Dannelse afholder på interesserede skoler. De kan bookes ved at sende en mail til helene@digitaldannelse.org.