Blog
0   27

Intro-samtale i idrætsfaget danner fra start fundament for kulturen

Abonner på nyt om Folkeskolens idrætsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

I år har jeg fået en ny klasse til idræt – en 8. klasse. Vores første idrætstimer handlede i sidste uge ikke blot om årsplan og indholdsområder, men i lige så høj grad om vigtigheden af at vi alle er forskellige. Om at alle skal tage bad efter idrætstimer, om at menstruation ikke udelukker at have idræt – og at der skal være plads til alles niveauer.

Foto: Privat

 

”Hvordan er badekulturen her på 8. årgang?”, ”Hvordan tænker I, at I bedst kan deltage i idrætsundervisningen, når I har menstruation?”, ”Hvordan sikrer vi, at der er plads til jeres forskelligheder her i idræt?”. Dette var blot nogle af de spørgsmål, som jeg fik pigerne til at sætte ord på sidste tirsdag.

Jeg kunne tydeligt mærke vigtigheden af, at jeg ikke kom med svarene til disse spørgsmål, men at vi sammen fandt en løsning. Pigerne følte sig hørt, og vi fik lavet nogle gode aftaler, som alle endte med at nikke til. Pigerne blev blandt enige om, at hvis de fik lov til at gå ud i omklædningsrummet 5 min. før de andre, når de har menstruation, så kunne de sagtens være med til idræt.

Artiklen fortsætter under banneret

Ligeledes fik drengene en god snak med min mandelige kollega om temaer, der i deres verden er presserende.

 

Fundamentet skabes i fællesskab

Jeg er klart mest tilhænger af, at eleverne selv får medbestemmelse – specielt i forhold til idrætsfaget, hvor nogle føler sig udfordret i en helt anden arena end det kendte og trygge klasselokale.

I dette tilfælde handlede det om medbestemmelsen vedr. kulturen i faget.

Den skal danne et fundament for resten af året, og formen i tilgangen til eleverne lagde ligesom en ramme, hvori vi som lærere kunne styre medbestemmelsen en smule.

Ideen med at bede eleverne give svar på, HVORDAN de vil være med i idræt ved eksempelvis menstruation, er med til at definere, hvordan vi vil have det – eleverne sætter så den sidste finish på ved at vælge måden.

Vi lærere skal købe og præsentere lejligheden. Eleverne får herefter lov til at hjælpe med at møblere. På den måde får vi en god sameksistens i faget idræt.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Idrætsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.134 andre er allerede tilmeldt