Debat

Lærende eller belærende

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når Elling og Strandby Skoler ved Frederikshavn og Antvorskov Skole ved Slagelse mødes på F2000-konference for at tale om den lærende organisation, gårder elitesport i den (Folkeskolennummer 46). Synliggørelsen af muligheder, som den talentful-de elitesportsudøver frembringer ved sit talent, kan ifølge iagttagelser fra tilskuerpladsen overføres til teamsamarbejdet, for kan det lykkes med håndbolden, så følger deraf, at lærerteamet kan gøre det samme. Lidt af en mundfuld for ni lærere på Elling Skole, hvor trænerteamet er lederen, der altså skal skabe et forventningspres hos sine ni lærere ved hjælp af stress og konkurrence, for at de kan hive skolens teammesterskab hjem og tilfredsstille det kræsne publikum (hjemmene) og leve op til præstationskravene. Intet mindre end mesterskabet er fyldestgørende.

For håndboldpigerne er der en pris at betale, hvis de ikke stopper i tide, ødelagt helbred, ødelagte knæ og konstant mentalt pres kunne gøre livet kortere, fordi de skal leve under sådan en disciplinering. Det værste, man kan tage folk på, er på ordet, så når man på Antvorskov-skolen også bruger fodboldspillet som billede på den lærende organisation, der må gribe til udsmidning af kollega, som kæmper for andre idealer, har et andet syn på undervisning, men næppe spiller den modsatte vej, blot en anden vej for at nå målet for den bedste undervisning, så betyder de konkrete, udtalte ord, at teammuligheden udløser et dilettantisk demokrati, hvor prisen for at mene noget bliver lige så høj som den pris, håndboldens elitesportsudøvere betaler i den hellige konkurrences navn. Den lærende organisation bliver til den belærende, hvor dialog bliver til underkastelse med fravær af diskussion for endelig ikke at hæmme den fælles forståelse, den ens måde at tænke på. Og det kalder man forandring til det bedre!

Elitesportsudøvelsen og teamsamarbejdets muligheder er en ubehagelig kobling, når det nu blot kunne være så enkelt, at man kun etablerer teamsamarbejdet dér, hvor det med sikkerhed kan fastslås, at fællesindsatsen betyder et forbedret resultat. Holddannelser for holddannelsers egen skyld er ødelæggende for arbejdsklimaet på skolen, men den gode idé vil et team altid kunne samles om.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Torben Thomsen

Aars