Debat
0   209

Farlig holdning til tosprogede elever

Under den overskrift tager Lise Bomholt og Sven Skovmand i Folkeskolennummer 42 til genmæle mod en anmeldelse af deres bog 'Folkeskolens fremtid med de fremmede'. De skriver, at bogen bygger på samtaler med fagfolk, og vi er nogle af de fagfolk, men vi ønsker ikke at blive taget til indtægt for det syn på flygtninge og indvandrere og de konklusioner, der er fremherskende i bogen.

Artiklen fortsætter under banneret

Som medvirkende fagpersoner finder vi, at bogen i sin grundlæggende tone og holdning er både negativ og nedladende. Tonen anlægges klart i forordet, hvor der for eksempel sættes anførselstegn om den officielle betegnelse 'tosprogede'. Desuden kan man på bagsiden blandt andet læse, at 'det danske samfund ikke i længden kan holde til en årlig indvandring, der ligger mellem 6.000 og 10.000'. Det synspunkt kan vi ikke tilslutte os.

Vi er enige med forfatterne om, at der er behov for debatbøger om tosprogede elever og folkeskolen og også om, at der løbende bør være debat. Det er baggrunden for, at vi valgte at lade os interviewe. Men vi tager afstand fra bogens grundlæggende syn på tosprogede elever, fordi det er et problem- og mangelsyn. Vi deler heller ikke den kvotetankegang, som der gives udtryk for. Vi beklager i det hele taget, at vi har bidraget til en bog, der udråber tosprogede elever til at være problemet, i stedet for at diskutere, hvordan skolen kan løfte opgaven med at undervise tosprogede elever på en professionel og tilfredsstillende måde. Vi havde gerne set flere bud på, hvordan skolen fremover kan og skal udvikle sig for at komme den enkelte elev, tosproget som etsproget, i møde, blandt andet gennem ideer til interkulturel undervisning, som kan ruste alle elever til at begå sig i fremtidens internationaliserede samfund.

Det er særdeles beklageligt, at vores udsagn indgår i en sammenhæng, hvor hovedbudskabet er et problemsyn på flygtninge og indvandrere. Det er skolens opgave at sikre, at tosprogede elever modtager kvalificeret undervisning, der åbner muligheder for positivt udbytte af at gå i skole og aktiv deltagelse i det danske samfund. At løse den opgave kræver efter vores overbevisning, at kulturmødet i skolen baseres på en grundholdning om ligeværd og gensidig respekt.

Else Nielsenformand for UFE, den faglige forening Undervisere for tosprogede elever

Kirsten Fischer

centerleder i uc2, Udviklingscentret for undervisning og uddannelse af tosprogede børn, unge og voksne

Forkortet af redaktionen


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ

Vind et hotelophold

5500_hotel _sixtus _middelfart _2017

Nu er sommeren rigtig tæt på, og det er derfor blevet finaletid i Folkeskolens sommerkonkurrence. Du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller inkl. middag og vin til en værdi af 7.500 kr. Deltag ved at følge linket: 

 Tricks