Blog
0   20

Gør forældregruppen til aktive medspillere i modtagelsen af nyankomne

Abonner på nyt om Malene Larsen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Forskning viser, at når forældrene engagerer sig i deres børns skoleliv, så forbedres børnenes muligheder for at klare sig godt i skolen. Hvis flersprogede forældre skal engagere sig, er det en forudsætning, at de oplever at være en del af fællesskabet.

Gennem mange år har det været almindelig brugt at lave mentor- eller “buddy”-ordninger, hvor nye elever kobles til en klassekammerat i opstartsfasen for at sikre tryghed og fællesskabsfølelse. 

Helt enkelt ser jeg værdi i at udbrede dette koncept på forældreniveau. Det handler om at blive medlem af fællesskabet.

Det er min erfaring, at der i de fleste tilfælde, hverken mangler vilje og tolerance hos den etablerede forældregruppe eller hos nyankomne forældre til at ville imødekomme et fællesskab omkring børnenes læring og trivsel i skolen. Alligevel er det ikke uhørt, at de flersprogede forældre i mange tilfælde er fraværende og passive i samarbejdet med skolen.

Et konkret tiltag til at hjælpe de flersprogede forældre ind i fællesskabet, og derved give dem reelle muligheder for at kunne engagere sig i deres børns skolegang, er en forældrementor-ordning.

Artiklen fortsætter under banneret

På min arbejdsplads gør vi helt konkret det, at vi ved skolestart i 0. klasse orienterer om ordningen som en del af skolens retningslinier for modtagelse af nye elever og deres familier - primært nyankomne etniske minoritetsfamilier, men også andre familier, som ikke har megen erfaring eller kendskab til dansk skolekultur.

Når nyankommen elev indskrives på skolen, oplyser vi om den nye familie på klassens forældreintra, refererer til ordningen og opfordrer forældregruppen til at melde sig som mentor-familie. Herefter etablerer vi den første kontakt mellem familierne.

Herunder er eksempler på, hvad familierne kan bruge hinanden til:

  • Byde familien velkommen, præsentere familien for andre forældre på skolen
  • Indgå en legeaftale, rundvisning i området eller et uformelt møde på legepladsen
  • Tilbyde kørsel til skolearrangementer, 
  • Hjælp til sociale arrangementer, fx. fødselsdag
  • Hjælp til at forstå beskeder fra skolen eller fritidstilbud
  • Spørgsmål til praktiske ting, fx. madpakker, idrætstøj, penalhus osv.

Ovenstående er blot eksempler på, hvordan man som forældrementor kan gøre en stor forskel ved små håndsrækninger. Vi gør meget ud af, ikke at lave for mange retningslinjer, men lader ordningen leve sit eget liv.

Det er vigtigt, at tydeliggøre at forældrementor-rollen er uforpligtende og ikke kræver andre ressourcer end velvilje og lyst til at lære en ny familie at kende og hjælpe dem til, at blive en del af klassefællesskabet. 

Når jeg præsenterer ordningen, oplever jeg ligeledes, at det har den positive effekt, at hele forældregruppen bliver opmærksomme på betydningen af den gode modtagelse. Derved bliver formålet med ordningen, nemlig at styrke klassens forældrefællesskab, allerede ved italesættelsen aktiveret. 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket Dansk som andetsprog er for alle, som underviser i dansk som andetsprog eller har interesse for undervisning af flersprogede elever og nyankomne. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
113 andre er allerede tilmeldt
Vind en middag for to

Lige nu kan du vinde en lækker middag for to til en værdi af 500 kroner! Det eneste du skal gøre for at være med i lodtrækningen er at være tilmeldt nyhedsbrevet til DSA-netværket :) Vinderen trækkes d. 30/9

Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.