Blog
0   7

Alle elever skal kunne fortælle en god historie fra deres matematikundervisning

Abonner på nyt om Folkeskolens matematikrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Alle elever har ikke lige let ved at lære matematik. Alle klasser er ikke lige motiveret for læring af matematik. Alle skoler har ikke lige meget fokus på matematik. Men alligevel fortjener alle børn, at kunne fortælle en god historie om, hvor dygtige de er blevet til matematik, hvad de synes er kæmpe interessant, hvad de lige har opdaget, hvilke sammenhænge de har set, hvor fedt det var at lave en bestemt øvelse, og hvad de så fandt ud af. Der skal fortælles mange gode historier fra dagligdagen i matematiktimerne ved spisebordet, og når man er på besøg hos mormor.

Det billeder, der periodisk viser sig i medierne, er at eleverne – eller nogle af eleverne -  ikke lærer noget, at de ikke klarer sig godt i gymnasiet og at de ikke kan simpel matematik, når de starter på de videregående uddannelser. Det går skidt.

Jeg har mødt mange virkelig kloge folk, som fortæller om dele af matematikken, som de stadig bøvler med. Fag de skal tage på deres uddannelse, og så viser fx statistik at være en hindring. Man tænker, hvad gik der galt i matematiktimerne folkeskolen. Hvorfor fik de ikke lært det basale, så de videre gennem gymnasiet kunne lære mere. Hvorfor blev statistik ikke indlært?

Det er ikke en let opgave at undervise i matematik, men det er vores opgave som matematiklærere at undervise eleverne i matematik som det er beskrevet i faghæftet fra UVM. Det er os som matematiklærere, der må se eleverne og vurdere, hvordan de bedst kommer i god læring. Det er svært at gøre alene, men så må sætte krav til vores omgivelser, matematikvejledere, skoleledere, kommuner, de steder hvor de måske går på kursus. Vi kan ikke bare tie og dukke nakken, tro at det forsvinder, og der nok ikke er nogen, der opdager noget.

Det er problematisk, når eleverne bliver undervist i 10 år i matematik og ikke besidder basale færdigheder. Alle elever skal kunne fortælle en rigtig god historie fra deres matematikundervisning, for der er mange gode historier at fortælle

Artiklen fortsætter under banneret


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.647 andre er allerede tilmeldt