Typisk nordisk

Skoleklasser fra Danmark, Norge og Sverige har lavet en udstilling om nordisk identitet

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Stegt flæsk, Tivoli og H.C. Andersen' er noget, som 5.d fra Langbjergskolen i Brøndby Strand nævner, da de bliver spurgt om, hvad der er typisk dansk. De er på Nationalmuseet for at se en udstilling om nordisk identitet og diskutere, hvad de selv synes kendetegner danskere, nordmænd og svenskere.

Udstillingen er blevet til, ved at fire museer i Danmark, Norge og Sverige er gået sammen om at kigge på nordisk identitet. De har spurgt to skoleklasser i hvert land om, hvad de synes er typisk for deres land, og bedt dem hver finde fem ting, som kendetegner landet.

5.d har umiddelbart lidt svært ved at koncentrere sig, fordi de lige har spist og ivrigt sutter på medbragte slikkepinde, men de kommer hurtigt ind i en diskussion, da én foreslår, at Carlsberg er specielt dansk. En dreng mener nemlig, at øl drikker man jo i hele verden.

Der er også et vist sammenfald mellem, hvad børnene fra de svenske, norske og danske klasser mener er specielt for deres land. For eksempel mener alle tre landes børn, at skoven er et nationalsymbol for dem.

Men en egentlig nordisk fællesidentitet er ikke desto mindre svær at spore, for de andre to nordiske lande ligger langt nede på listen over, hvor børnene ville bo, hvis de skulle vælge et andet land end deres eget. Og hvis kampen står mellem England og Sverige i fodbold, vil de danske børn ofte heppe på England.

De ting, som klasserne i de tre lande har valgt, er udstillet, så 5.d kan se, hvad andre har ment er typisk for deres land. Midt i rummet står den ret, som børnene i alle tre lande var enige om, at de ville savne mest, hvis de skulle flytte til et andet land: En pizza. 5.d er lidt skeptiske, for 'pizza kommer jo fra Italien', men de ville heller ikke selv bryde sig om at skulle undvære den.

Klasserne har også fremstillet plancher med typiske ting, og man kan spørge, hvad der er specielt norsk ved det engelske fodboldhold Manchester United. Det ved en dreng fra 5.d.

'Det er da klart. Manchester har jo tre norske spillere: Ole Gunnar Solskjær, Henning Berg og Ronny Johnsen'.

Men bortset fra det kender han ikke så meget til Norge. Flere i klassen mener, at nordmænd ser mærkelige ud. Og med hensyn til svenskere så er det mest typiske, at de altid er fulde. Og så er der Pippi og Emil, som jo er klart svenske. Det er heller ikke, fordi 5.d ikke kan lide svenskere og nordmænd, men de forstår ikke, hvad de siger.

Initiativet til projektet kom oprindeligt fra Malmøhus Museer, hvor museumsinspektør Birgitta Petrén søgte om penge fra Nordisk Ministerråd.

Merete Staack fra skoletjenesten på Nationalmuseet har stået for den danske del, og hun har haft spørgeskemaer ude hos 720 danske børn for at høre deres mening om, hvad der er typisk dansk. Hun håber, at udstillingen vil få børnene til at tænke over deres egen identitet.

'Vi prøver at få dem til at forstå, at følelsen af at være dansk er noget, der er dannet for længe siden. Vi vil gerne have dem til at tænke over nationalsymbolerne, hvordan de påvirker os, og hvordan de opstår', forklarer hun.

Udstillingen hedder Typiskt?! og er åben frem til den 3. december. Derefter skal den muligvis til Berlin.