Blog
0   3

Billedkunst: Kick-start deres kreativitet efter en lang sommerferie

Abonner på nyt om Folkeskolens billedkunstrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Nogen skal have nye hold elever, andre har forsætter hold. Uanset hvad, så har de alle været på sommerferie, og mange vil sikkert trænge til at få sat fut i deres kreativitet.

Hvert år, især når jeg får nye hold, så får jeg også elever, som bruger meget energi på at overbevise mig og dem selv om, at de ikke kan tegne, og derfor er vildt dårlig til billedkusnt og dermed hader faget. 

Derfor bruger jeg tit meget energi på at give dem fagligt selvværd, planlægge opgaver, hvor der er stor chance for succes for den enkelte, og hvor de kan få lov til at være kreative, uden at de handler om realistisk tegning. 

I år har jeg valgt, at vi skal sætte fut i vores kreativitet, ved at presse dem ind i kreativ tænkning og løsning. Nogle af opgaverne kan også bruges i forbindelse med innovations processer. 

Det er ret enkelt og det samme er mængden af forberedelse.

Artiklen fortsætter under banneret

Eleverne får forskellige opgaver, hvor målet fx er at lave en lille tegning, collage oa. ud fra et element som de får af mig eller selv finder i en blandet bunke udklip fra tegninger og blade. Tanken er at de skal have fokus på ressourcer og at bruge og inddrage det, de ellers umiddelbart ville kalde papirrester eller affald.

De bliver også præsenteret for en kuffert med blandet ting og sager. Opgaven bliver, at de i små grupper, med lukket øjne, på skift skal trække en ting fra kufferten. Så skal de finde på et navn til genstanden, som IKKE er dens rigtige navn/funktion. Bagefter skal eleven fortælle, hvad genstanden bruges til. Fx bliver en fjer en gangsters farligste våben, som i virkeligheden bruges til at kilde sine fjender til de overgiver sig. De skal bare lyve, finde på, digte og fjolle sig til en ny funktion. De skiftes til at trække en ting, indtil tiden er gået.

En anden opgave bliver at trække to navneord fra en bunke kort som jeg har forberedt. De skiftes til at trække to kort, danne et sammensat ord og så skal hele gruppen på tid tegne, hvordan genstanden ser ud.

Afslutningsvis skal de lave nogle små collager af restpapir fra sidste års lager.

Ligesom da mine elever sidste år arbejdede med lys og skygger, skærper det deres fokus på materiale forbrug og de får øjnene op for det der er lige foran dem, så de kan lære at udnytte og benytte ressourcerne i deres kreative processer.    

Jeg håber, at I alle får en dejlig første billedkunsttime , hvis I ikke allerede har haft den. 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Billedkunstnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med foreningen Danmarks billedkunstlærere.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
4.974 andre er allerede tilmeldt