Debat

F2000

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fokusgruppe 5 afsluttede sin opgave med at sammenfatte de erfaringer og analyser af forsøgsprojekter, som en ekspertgruppe havde været ansat til at indsamle.

Fokusgruppen var som bekendt sammensat af repræsentanter for 11 organisationer/interessenter med forskelligtrettede mål. Jeg deltog som repræsentant for Børnehaveklasseforeningen efter opfordring fra DLF.

Resultatet, fokusgruppens anbefalinger til undervisningsministeren, måtte blive det kompromis, vi efter lange forhandlinger kunne opnå enighed om i gruppen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

På DLF-kongressen i oktober fik anbefalingerne hårde knubs med på vejen, og der blev vedtaget en kongresresolution, hvori kongressen simpelthen forkastede anbefalingerne.

Det er selvfølgelig ikke rart at få sit arbejde underkendt, men jeg mener stadig, at resultatet er acceptabelt, og jeg skammer mig ikke over det.

I min naivitet troede jeg, at når Danmarks Lærerforening indgik i et forpligtende samarbejde med Undervisningsministeriet og Kommunernes Landsforening om forsøg med nye former for skolestart, ville organisationen også være parat til at anerkende de resultater og tendenser, som kom ud af forsøgene - og til efterfølgende at forholde sig konstruktivt til dem!

I stedet hengav kongressen sig til bagstræberiske politiske kandestøberier og almindelig mudderkastning og antog det farceagtige standpunkt, at: 'Hvis det er fakta, benægter jeg fakta' - og det skammer jeg mig over!

Lise Døssing

Varde